مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی خبر داد

نصب کنتور هوشمند آب بر روی ۸۴ درصد از چاه های کشاورزی خراسان جنوبی

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۱۲:۰۱:۰۳
کد خبر: ۴۳۱۳۵۶
نصب کنتور هوشمند آب بر روی ۸۴ درصد از چاه های کشاورزی خراسان جنوبی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه های کشاورزی را یکی از اقدامات موثر در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: تاکنون بر روی ۸۴ درصد چاه های کشاورزی استان کنتورهای هوشمند نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، حسین امامی در جلسه کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی آب با بیان اینکه طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به عنوان مهم‌ترین طرح مدیریتی در چند ساله اخیر در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی می‌توانیم تا حد زیادی منابع آبی موجود خراسان جنوبی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: باید مدیریت منابع آب موجود را مورد توجه جدی قرار دهیم تا در زمینه تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی علت تعویق نصب کنتورهای هوشمند در سال گذشته را هزینه بالای آن که به عهده کشاورزان بود اعلام کرد و افزود: در سال جاری مقرر شده هزینه تهیه و نصب کنتورها توسط دولت انجام شود.

امامی ادامه داد: تا پایان سال جاری تمامی چاه‌ها اعم از کشاورزی و صنعت در خراسان جنوبی به کنتور هوشمند تجهیز می شوند.

وی از صرفه جویی ۱۸۰ میلیون متر مکعبی آب با تعدیل پروانه‌ها و انسداد چاه های غیر مجاز کشاورزی خبر داد و گفت: تعدیل پروانه های چاه های کشاورزی از دیگر برنامه‌ها در اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب طی سال جاری است و پروانه چاه های کشاورزی با توجه به وضعیت دشت‌ها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: این تعدیل در دشت های بحرانی همچون بیرجند و سرایان بیشتر و در دشت های دیگر کمتر است.

امامی با بیان اینکه برای جلوگیری از تبعات احتمالی اجرای این طرح بایستی قبل از فصل زراعی آتی این اقدام عملی انجام شود تا کشاورزان با مدیریت مصرف دچار ضرر و زیان نشوند، گفت: چالش های موجود در خصوص چاه های غیر مجاز و متروکه بسیار زیاد است و تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر و انسداد این چاه‌ها از مهم ترین اقدامات است که باید توجه شود.

وی با اشاره به اینکه از محل کاهش پروانه‌ها ۱۷۶ میلیون متر مکعب و از محل انسداد چاه های غیر مجاز 4 میلیون متر مکعب پیش بینی می‌شود در برداشت از منابع آب صرفه جویی شود، افزود: برنامه ریزی برای پساب فاضلاب بیرجند از دیگر برنامه های در دستور کار آب منطقه ای خراسان جنوبی است و عملیات اجرایی این پروژه با تامین هزینه لوله های خط انتقال از محل اوراق مشارکت به زودی آغاز می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز