معاون استاندار خراسان جنوبی:

مدیریت منابع آبی اولویت نخست بخش کشاورزی خراسان جنوبی است

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۱۳:۰۴:۰۵
کد خبر: ۴۳۲۷۸۳
مدیریت منابع آبی اولویت نخست بخش کشاورزی خراسان جنوبی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در اثر خشکسالی، مدیریت منابع آبی را اولویت نخست بخش کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، همایون نخعی‌نژاد ظهر امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان، اظهار داشت: کشاورزان با مولفه‌ امنیت غذایی انسان‌ها در ارتباط هستند بنابراین باید توجه ویژه‌ای به تولید محصول مرغوب و سالم داشته باشند.

وی به خشکسالی 18 ساله در این استان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تمامی آثار سوء خشکسالی در خراسان جنوبی، اما بازهم برخی محصولات رتبه نخست در کشور را دارد و این بدان معناست که باید به سمت الگوهای کشت متناسب با اقلیم حرکت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اذعان داشت: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی شامل زعفران، زرشک و عناب در کشور و حتی در دنیا رتبه نخست را دارد بنابراین باید برای کشاورزان شرایط بهتری از لحاظ قوانین و تسهیلات فراهم کنیم.

نخعی‌نژاد با اشاره به توجه ویژه دولت به بخش کشاورزی، بیان داشت: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نسبت به گذشته جایگاه بهتری دارد.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در اثر خشکسالی، مدیریت منابع آبی را اولویت نخست بخش کشاورزی عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: منابع و سفره‌های آب زیرزمینی خراسان جنوبی وضعیتی فوق بحرانی دارند در حالی که 90 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی است.

نخعی‌نژاد بیان داشت: در حالی خشکسالی تأثیر مستقیم بر بخش کشاورزی دارد که 34 درصد از اشتغال موجود در خراسان جنوبی در بخش کشاورزی است بنابراین در این زمینه نیاز به چاره‌اندیشی میان اشتغال و جبران کمبود منابع آبی است.

وی تغییر الگوی کشت و استفاده از آبیاری نوین در بخش کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در حالی کشاورزان استان از آثار سوء خشکسالی رنج می‌برند که سود کلان محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را کشورهایی مانند افغانستان و ایتالیا از طریق قاچاق این محصولا به جیب می‌زنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر کوتاه کردن دست دلالان از محصولات کشاورزی، تصریح کرد: ایجاد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصولات استراتژیک در محلی اراضی زیر کشت یکی از راهکارها برای کوتاه کردن دست دلالان است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز