حرکت دامپزشکی خراسان‌جنوبی در مسیر تولید مرغ عاری از آنتی بیوتیک

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۹:۱۱:۱۸
کد خبر: ۴۸۶۶۲۲
حرکت دامپزشکی خراسان‌جنوبی در مسیر تولید مرغ عاری از آنتی بیوتیک
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: دامپزشکی با تمام توان در مسیر تولید مرغ عاری بدون آنتی بیوتیک و محصولات دامی سالم حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا،علیرضا رفیعی‌پور  اظهار کرد: مرغ بدون آنتی‌بیوتیک 100 درصد عاری از هرگونه آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش تا سفره مصرف کننده است، اما مرغ سالم همه اقدامات بهداشتی روی آن انجام شده و یک دوره برای درمان دارویی را مصرف کرده است.

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که در سایر مرغ‌ها آنتی‌بیوتیک وجود دارد، همچنین در روش معمولی پرورش مرغ همه اقدامات بهداشتی آن انجام شده و ممکن بوده در طول دوره نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ممکن بوده در زمان پرورش، مرغ به بیماری‌های واگیر طیور مبتلا شود و در بازه‌ای مشخص مثلا بین 3 تا 5روز دارو دریافت کرده باشد، اما تا زمانی که دوره ممنوعیت از مصرف دارو طی نشده اجازه بارگیری عرضه به کشتارگاه ندارد.

رفیعی‌پور بیان کرد: این دوره، زمانی است که قسمت اعظم دارو از بدن مرغ دفع و خارج می‌شود که بر اساس نوع داروی مصرفی این مدت متغیر است.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش آگاهی عمومی جوامع بشری به سمت مصرف محصولات با کیفیت‌تر سوق پیدا کرده‌اند که یکی از آن‌ها مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در این نوع پرورش، مرغداری‌هایی که تقاضای پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک دارند در ابتدا درخواستی به دامپزشکی ارائه می‌دهند و بعد توسط کارشناسان مربوطه مورد بازدید قرار می‌گیرند.

رفیعی‌پور با بیان اینکه شرایط بهداشتی لازم برای این مرغداری‌ها، سختگیرانه‌تر شده است، عنوان کرد: داشتن داکت، داشتن حصار دور مرغداری، نداشتن تلفات نامتعارف در دوره‌های قبلی از جمله این شرایط است.

وی یادآور شد: مرکز متقاضی پرورش علاوه بر دارا بودن پروانه بهداشتی بهره‌برداری معتبر و به کارگیری دکتر دامپزشک به عنوان مسئول فنی بهداشتی اختصاصی، باید نسبت به دریافت پروانه تولید گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از اداره کل دامپزشکی اقدام کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: اجرای دقیق اقدامات امنیت زیستی و کنترل بهداشتی آب به همراه نتایج آزمایشگاهی مربوطه،کنترلبهداشت برنامه شستشو و ضدعفونی سطوح، تجهیزات و لوازم کاری خوراک مصرفی مورد تاکید است.

رفیعی‌پور با بیان اینکه کنترل بهداشت فردی پرسنل به همراه کارت بهداشتی معتبر تمامی افرادی که در فرآیند تولید دخالت دارند و کنترلحشرات و حیوانات موذی نیز بسیار مهم است، گفت: مدت زمان پرورش حداکثر تا ۴۲ روز تعیینشده  و در صورت تایید مصرفآنتی‌بیوتیک، پروانه صادره تعلیق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان باید توجه داشته باشند مرغ‌ها با سایز مناسب خریداری کنند، یادآور شد: مرغ‌های خارج از وزن استاندار دارای چربی بیشتری است و از لحاظ کیفیت مرغ‌های دارای سن کشتار استاندارد دارای طعم مناسب‌تر وکیفیت گوشت بهتری هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری در طول دوره پرورش، قبل از ارسال مرغ زنده به کشتارگاه نمونه‌برداری بهصورت راندوم و تصادفی از محصولات تولیدی  انجام می‌شود حتی در سطح مراکز عرضه این روند ادامه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز