اختصاص رتبه ۵ کشوری در بخش معادن به خراسان‌جنوبی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۸:۳۵:۲۱
کد خبر: ۴۹۸۱۵۵
اختصاص رتبه ۵ کشوری در بخش معادن به خراسان‌جنوبی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از اختصاص رتبه 5 کشوری در بخش معادن به خراسان‌جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، داوود شهرکی عصر امروز ( 4 دی) در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی با حضور مقام عالی وزارت، اظهار کرد: خراسان جنوبی در بخش صنعت رتبه 25 کشوری، در بخش معدن رتبه  پنجم و در بخش تجارت رتبه  24 کشوری را دارد. 

وی افزود: در بخش اقتصاد مقاومتی براساس ابلاغیه ای که به وزارت شد در هفت پروژه در بخش رونق تولید بالغ بر ۱۹۵ میلیارد تومان برای  ۳۵۰ طرح تولیدی و کشاورزی تسهیلات پرداخت شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تاکنون 27 واحد تولیدی و کشاورزی رصد شده که یا تسهیلات را گرفته و یا در حال دریافت مرحله‌ای هستند.

شهرکی با بیان اینکه  ۳۶ طرح ملی اقتصاد مقاومتی برای ۲۰ استان کشور تعریف شده که امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به بهره‌برداری از آنها است، تصریح کرد: سیمان باقران، فولاد قاینات و کک طبس به عنوان 3 طرح شاخص اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی است. 

وی با اشاره به اینکه سیمان باقران به مرحله نهایی رسیده و در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: کارخانه کک طبس مسائل آن حل شد و وام برای آن مصوب شده است و امیدواریم این طرح تا پایان امسال یا در ابتدای سال 96 به نتیجه و بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: فولاد قاینات با دو سهامدار اصلی که ایمیدور 49 درصد و بخش خصوصی 51 درصد تعیین تکلیف شد و پروژه تا شهریورماه 96 به مرحله اجرا خواهد رسید.

شهرکی با بیان اینکه در بحث معدنی و اکتشاف گسترده در فاز ژئوفیزیک 25 هزار کیلومتر به کمک سازمان زمین‌شناسی انجام شده، افزود: توسط ایمیدرو 25 هزار کیلیومتر دیگر آغاز شده است. 

وی بیان کرد: در راستای حذف محدوده‌های بلااستفاده و محدود معدنی 21 هزار کیلومتر از وسعت استان شناسایی شده تا واگذار به بخص خصوصی شود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی درخواست کرد: سازمان ایمیدرو مطالعات اکتشاف نوار مرز را تا پایان امسال به اتمام برساند و ژئوفیزیک هوایی استان تکمیل شود و فاز بعدی برای پوشش کامل استان در اختیار قرار گیرد.

 شهرکی گفت: یکی خواسته های مهم خراسان جنوبی تفویض اختیار در ارتباط با حقوق دولتی معادن است که به صورت واقعی محاسبه شود. 

به گفته وی باید مطالعات اکتشاف طلا سریعتر شرکت تهیه و تولید به سرانجام برسانند که در رفع محرومیت استان کمک می کند و در حوزه سنگبری مدرن با همراهی آستان قدس رضوی عملیاتی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: باتوجه به ذخایر آهک در فردوس درخواست می شود ایمیدرو مطالعات تولید کاغذ از آهک را در دستور کار قرار دهد. 

شهرکی با تاکید بر اینکه باید مشوق های صادراتی شامل شرکتها حقوقی و اشخاص حقیقی استان خراسان جنوبی شود، بیان کرد: همچین اصلاح تعرف گمرکی  و تعیین و تکلیف بازارچه یزدان را خواستار هستیم.

وی یادآور شد: تاکنون 10 مصوبه از 12 مصوبه سفر قبلی وزیر صنعت، معدن و تجارت به خراسان جنوبی اجرا شده و دو مورد بیمه فرشبافان و اجرای چند طرح صنعتی توسط سازمان های توسعه ای باقی مانده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز