هیچ مورد مثبتی از آنفولانزای پرندگان در خراسان‌جنوبی مشاهده نشده است

۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۰۸:۰۶:۱۷
کد خبر: ۵۰۰۰۷۹
هیچ مورد مثبتی از آنفولانزای پرندگان در خراسان‌جنوبی مشاهده نشده است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تاکنون با توجه به بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات انجام شده هیچ‌گونه موارد مثبتی در خصوص آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ،محمدعلی بخشی : آنفولانزا را بیماری مشترک بین انسان و پرندگان دانست که در همه گونه‌های پرندگان دیده می‌‌شود.

وی، مخزن طبیعی این بیماری را پرندگان مهاجر از قبیل اردک و مرغابی ذکر کرد و افزود: این پرندگان خودشان هیچ علائمی از بیماری نشان نمی‌دهند و میزبان‌ها هم تمام پرندگان از جمله طیور، مرغابی، اردک، قرقاول، بوقلمون و سایر ماکیان هستند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی ادامه داد: این بیماری در پرندگان باعث تلفات ناگهانی می‌شود.

بخشی اضافه کرد: اقدامات اداره کل دامپزشکی در راستای جلوگیری از این بیمای باتوجه به وضعیت بیماری و حساسیت آن شامل برگزاری ستاد آنفولانزای استانی با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط در محل استانداری، برگزاری ستادهای آنفولانزای شهرستان‌ها با حضور تمام دستگاه‌ها در محل فرمانداری‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی برای مرغداران، ارسال پیام‌های بهداشتی در غالب  اس ام اس، برشور، ممنوعیت فعالیت بازارهای عرض پرنده تا اطلاع‌ثانوی، پایش و رصد بیماری در واحدهای طیور صنعتی و سنتی است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: همکاری با سازمان محیط ‌زیست در راستای بازدید و پایش بندها، سدها، تالاب‌های موجود در استان از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در راستای جلوگیری از این بیماری بوده است.

بخشی در خصوص نشانه‌های بیماری آنفولانزا نیز تصریح کرد: در طیور صنعتی و بومی علائم به صورت تورم، خون‌ریزی و سیاه شدن تاج، ریش، ساق‌پا و همچنین ریزش اشک از چشم‌ها، بینی و عمدتا مرگ ناگهانی است.

وی در خصوص علائم آنفولانزا پرندگان در انسان‌ها به تب، سرفه، التهاب گلو، دردهای عضلانی، عفونت‌های چشمی، اسهال، علائم گوارشی، مشکلات تنفسی حاد اشاره کرد.

بخشی یادآورشد: مزارع پرورشی که انسان، طیور و خوک در تماس نزدیک با یکدیگر هستند به عنوان محیط‌های پرخطر محسوب می‌شود، به طوری‌که در این محیط‌ها سویه‌های انسانی و حیوانی با یکدیگر آمیخته می‌شوند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز