اجرای ۳۰ طرح هادی روستایی با توزیع قیر رایگان در خراسان جنوبی

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۱۱:۰۴:۰۰
کد خبر: ۵۰۳۴۲۱
اجرای ۳۰ طرح هادی روستایی با توزیع قیر رایگان در خراسان جنوبی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: امسال 32 میلیارد ریال قیر رایگان به استان اختصاص یافت که از این محل 30 طرح هادی روستایی اجرا می شود.

علی اصغر آسمانی مقدم، روز یکشنبه به ایرنا، افزود: 2 هزار و 250 تن قیر رایگان در حال حمل است و 750 تن تاکنون حمل و استفاده شد.
به گفته وی قیر رایگان در اجرای نهضت آسفالت در روستاهای بالای 20خانوار برای اجرای طرح هادی توزیع می شود.
وی توزیع قیر رایگان به بنیاد مسکن و آسفالت معابر و خیابان های روستاهای بالای 20خانوار استان را فرصتی برای ارتقا سطح بهداشت و ماندگاری روستاییان عنوان کرد.
وی اظهارکرد: کمبود قیر و آسفالت معابر روستایی در اجرای طرح هادی دلیل زمان بر بودن این طرح ها در سال های قبل است که با تخصیص قیر رایگان تا حدودی این مشکل رفع شده است.
در سه سال اخیر تا هفته دولت امسال2هزار و 637پروژه با 760میلیارد ریال هزینه از محل درآمد محلی و ملی توسط دهیاریها در مناطق روستایی استان انجام شده است.
بیشتر این پروژه ها مربوط به زیرساخت ها و طرح های بهسازی روستایی است. 
در دولت تدبیر و امید 48 هزار و 936 تن قیر رایگان به ارزش اقتصادی470 میلیارد ریال برای بهسازی روستاها و راه های روستایی در اختیار دهیاری ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت. 
از مجموع جمعیت 732هزار نفری خراسان جنوبی بر اساس سرشماری که سال 1390 انجام شد، 43 درصد در روستاها و بقیه در شهرها زندگی می کنند که بیشترین جمعیت روستایی مربوط به شهرستان های قاینات و بیرجند و کمترین آن مربوط به شهرستان های بشرویه و فردوس است. 
میانگین جمعیت روستایی ایران 29 درصد است که جمعیت روستایی استان 14درصد بیشتر از میانگین کشوری است. 
خراسان جنوبی با 151هزار کیلومترمربع مساحت سومین استان پهناور کشور است که به دلیل پراکندگی جمعیت و فاصله زیاد روستاها و شهرها، هزینه های خدمات رسانی دولت در مناطق روستایی با توجه به محدود بودن منابع اعتباری و مالی استان زیاد است. 
چندی قبل مدیرکل وقت دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی مجموع « روستا » و «آبادی» های دارای سکنه استان را یک هزار و 883 مورد عنوان کرد که به گفته وی بر اساس تقسیمات سیاسی و طبق اصل تعریف شده از این تعداد فقط 907 مورد روستاست که تعداد خانوار و جمعیت هر روستا به ترتیب بیش از 20 خانوار و 100 نفر باشد. 
به گفته محمد شفیعی بقیه مکان است که به اشتباه به آن روستا اطلاق می شود، در حقیقت روستا نیست بلکه آبادی، نقطه ، مزرعه و یا مکان است که در عرف به آن روستا می گویند. 
وی یادآور شد: هر آبادی که از یک تا 19 خانوار جمعیت دارد نباید به آن لفظ روستا اطلاق کرد. 
همچنین مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: مناسب سازی حیاط بیش از 60 مدرسه با افزون بر 85 هزار متر مربع از محل دریافت قیر رایگان در دستور کار قرار دارد.
محمدرضا بیکی افزود: سهمیه قیر استان به ارزش بیش از 14میلیارد ریال کاملا اختصاص یافت و این اداره کل با توجه به نیاز استان و براساس اولویت ها نسبت به آسفالت حیاط مدرسه و سایر فضاها اقدام می کند.

 

نظر شما