مسئول ستاد اجرایی طرح ملی شهاب:

اجرای طرح ملی شهاب در ۱۹۳ منطقه آموزشی

۱۳۹۵/۱۱/۰۲ - ۰۶:۵۰:۵۴
کد خبر: ۵۰۸۶۴۵
اجرای طرح ملی شهاب در ۱۹۳ منطقه آموزشی
مدیر طرح و پژوهش مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: در حال حاضر ۱۹۳ منطقه آموزشی از ۷۲۰ منطقه طرح ملی شهاب را در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا رضا گلشن امروز (29 دی ماه) در جمع مجریان طرح شهاب خراسان‌جنوبی اظهارکرد: طرح شهاب که به معنی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در واقع نخستین طرح مدون و تلاشی برای استقرار الگوی تلفیقی توجه به دانش‌آموزان دارای استعداد برتر است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این الگوی تفکیک در توجه به دانش‌آموزان برتر داشته‌ایم، بیان‌کرد: در این طرح با شناسایی و پذیرش دانش‌آموزان شرایط خاص از محیط تحصیل جدا می‌شدند که نمونه آن مدارس استعداد درخشان است.

مدیر طرح و پژوهش مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: در کنار اجرای الگوی سابق این امر در حال آسیب شناسی است که الگوی تلفیق اجرا می‌شود.

گلشن ادامه داد: در الگوی تلفیق دانش‌آموزان دارای استعداد برتر در محیط تحصیل حفظ و همکاران و برنامه‌های مدرسه را به گونه‌ای سامان دهی می شوند که هم خدمات شناسایی و هم خدمات هدایتی به آن‌ها در درون مدارس عادی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال ۸۶ در هیئت امنای بنیاد علمی نخبگان به تصویب رسید و برای اجرا به وزرات آموزش و پرورش ابلاغ شد، افزود: اولین اجرا در سال ۹۱ به صورت اجرای آزمایشی انجام شده است.

مدیر طرح و پژوهش مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: در مرحله آزمایشی هفت استان حدود ۳۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفت و بازخورد آن نیز دریافت شد.

گلشن اظهارکرد: از مهر سال ۹۳ نیز در سراسر کشور همه ادارات کل هر کدام یک منطقه آموزشی را از پایه چهارم اقدام به آغاز طرح کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امسال سومین سال اجرای این طرح است، بیان کرد: در حال حاضر ۱۹۳ منطقه آموزشی از ۷۲۰ منطقه طرح را در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم اجرا می‌کنند.

مسئول ستاد اجرایی طرح ملی شهاب ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۷۰ هزار دانش آموز شناسایی و مقدمات خدمات هدایت را دریافت می‌کنند.

گلشن با بیان اینکه اولین نسلی که سه سال قبل تحت پوشش طرح قرار گرفتند سال آینده وارد دوره متوسطه می‌شوند، گفت: با ورود این دانش آموزان زمینه استمرار اجرای طرح، ساز وکارهای شناسایی و هدایت تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با این کار بار خدمات حمایتی سنگین‌تر و بار خدمات شناسایی کمی سبک‌تر می‌شود و چون با آموزگار واحد روبه رو نیستیم با کمک مشاوران مدارس آنها نیز تقسیم کننده کار خواهند بود.

مسئول ستاد اجرایی طرح ملی شهاب به توسعه طولی و عرضی این طرح طی سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: توسعه طولی یعنی همزمان با ارتقاء پایه دانش‌آموزان تحت پوشش طرح بوده و پایه‌های تحصیلی جدیدی زیر پوشش طرح قرار می‌گیرند.

گلشن اظهارکرد: ظرف سه سال آینده ۱۹۳ منطقه را به ۷۲۰ منطقه افزایش خواهد یافت که این امر یعنی مهر ۱۴۰۶ همه دانش‌آموزان پایه چهارم تا دوازدهم کل کشور تحت پوشش برنامه قرار می‌گیرند.

گلشن یادآور شد: این سال‌ها بنیاد نخبگان حمایت خوبی از طرح داشته و عمده هزینه‌ها را تامین کرده که ۹۵ درصد این اعتبار صرف آموزش نیروها می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای اجرای این طرح بالغ بر۴۰ میلیارد ریال صرف آموزش عوامل شده و اعتبار سال‌های آینده نیز پیش بینی لازم انجام شده است.

 

نظر شما