نماینده مردم فردوس در مجلس:

سهم واقعی فردوس از اعتبارات سرمازدگی استان خراسان جنوبی اختصاص یابد

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۴:۳۰:۳۲
کد خبر: ۵۰۸۶۵۲
سهم واقعی فردوس از اعتبارات سرمازدگی استان خراسان جنوبی اختصاص یابد
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم واقعی فردوس از اعتبارات سرمازدگی استان اختصاص یابد گفت: دولت ۲۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت سرمازدگی و خشکسالی مصوب کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمدرضا امیرحسنخانی عصر امروز در جلسه کارگروه کشاورزی فردوس اظهار داشت: با وجود خشکسالی‌های متوالی هنوز هم کشاورزی در منطقه حرف نخست را می‌زند و انار محصول اصلی فردوس، اسلامیه و باغستان است.

وی  تصریح کرد: استفاده بهینه از آب موجود و امکانات مهمترین دغدغه این کارگروه است که تحقق این امر همکاری همه مردم و کشاورزان را می‌طلبد.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: 200 میلیارد تومان دولت برای جبران خسارت سرمازدگی و خشکسالی مصوب کرده که به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز ابلاغ شده و چنانچه این پول از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی توزیع شود 2 برابر می‌شود.

امیرحسنخانی بر هدفمند تقسیم کردن این اعتبارات بین کشاورزان خسارت دیده تاکید کرد و افزود: با توجه به کمبود منابع آبی لازم است به‌سوی کشت‌های جایگزین و مکمل در شهرستان فردوس باشیم.

وی تاکید کرد: اگر اعتباری که برای سرمازدگی اختصاص یافته را درست هزینه کنیم می‌توان شرایط کشاورزان در فردوس را تغییر داد.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس نیز با اشاره به اینکه بیشترین خسارت از سرمازدگی امسال به شهرستان فردوس وارد شده گفت: خسارت سرمازدگی به باغات انار، مزارع زعفران و کلزا 272 میلیارد تومان برآورد شده که آمار و ارقام مربوطه به استان ارسال شده و باید سهم واقعی فردوس از اعتبارات اختصاص یافته دولت برای جبران سرمازدگی پرداخت شود.

علیرضا مهمیز گفت: تغییر الگوی کشت به سوی محصولاتی مانند: گل محمدی، زرشک و گونه‌های درختان انار و انجیر که در برابر کم آبی و سرما مقاوم هستند در کارگروه کشاورزی دفتر نماینده در حال بررسی و کارشناسی است که تاکنون 5 مصوبه در این مورد داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: باغدارانی که سیستم آبیاری خود را تغییر دهند تسهیلات ارزان قیمت دریافت می‌کنند ولی با توجه به خرده مالک بودن در این منطقه پرداخت 7 میلیون تومان تسهیلات به ازای هر هکتار که الگوی آبیار آن تغییر کند کارساز نیست و این مبلغ باید به 16 تا 17 میلیون تومان افزایش یاید.

در این جلسه برخی از کارشناسان کشاورزی راهکارها و نظرات خویش را برای مدیریت هر چه بهترمنابع آبی، استفاده صحیح از اعتبارات سرمازدگی و چگونگی هزینه آن بیان کردند که مقرر شد این جلسات تا رسیدن به نتیجه مشخصی ادامه یابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز