در کارگاه آموزشی "سیری در معماری ایران" مطرح شد؛

در مرحله شناخت حفاظت بناهای تاریخی ارزش بناها تبیین شود

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۸:۴۳:۰۴
کد خبر: ۵۱۰۷۱۳
عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه گاهی دخالت‌های ما دچار وهن در آثار تاریخی می‌شود، گفت: حفاظت از ابنیه تاریخی بسیار سخت و با اهمیت است به همین دلیل باید در مرحله شناخت حفاظت باید ارزش بناها تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، کارگاه آموزشی "سیری در معماری ایران از ورود اسلام تا برآمدن سلجوقیان" شب گذشته (5 بهمن) با حضور عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور برای مدیران، کارشناسان، اساتید و دانشجویان در تالار اجتماعات فرمانداری بیرجند برگزار شد.

علیرضا انیسی، عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور در بخشی از این کارگاه گفت: شهر دامغان بیشترین آثار ایران تا پیش از سلجوقیان در خود جای داده است.

وی افزود: قدیمی‌ترین مسجد باقی مانده در ایران در دامغان است و شواهدی دارد که نشان می‌دهد در آن دوران مسجد جامع شهر بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه برج آرامگاهی هدیه معماری ایران به جهان اسلام بوده و گنبد قابوس قدیمی ترین برج آرامگاهی ایران است که با 70 متر ارتفاع از سطح زمین بلندترین بنای آجری جهان است، ادامه داد: این برج‌های آرامگاهی بر روی تپه‌ها بنا شده و نشانه قدرت بوده است.

انیسی بیان کرد: مسجد کوشک فردوس به قرن چهارن هجری قمری بر می‌گردد و قدیمی‌ترین مسجد باقی‌مانده به دوره سلجوقیان بوده‌ است.

وی با بیان اینکه گاهی دخالت‌های ما دچار وهن در آثار تاریخی می‌شود، گفت: حفاظت از ابنیه تاریخی بسیار سخت و با اهمیت است به همین دلیل باید در مرحله شناخت حفاظت باید ارزش بناها تبیین شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: بناهای تاریخی نقش هویتی ما را دارند و نشان می‌دهد تحول معماری ایران چگونه بوده است و هر اقدامی برای مرمت و بازسازی و حفظ آن انجام شود کافی نیست.

هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با تاریخ معماری و شهرسازی ایران و خراسان جنوبی بوده است.

 

 

نظر شما