تولید زعفران در افغانستان یک تهدید برای زعفران ایران به شمار می‌رود

۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۱۴:۵۱:۳۷
کد خبر: ۵۵۹۱۲۴
تولید زعفران در افغانستان یک تهدید برای زعفران ایران به شمار می‌رود
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: تولید زعفران و به ویژه صادرات زعفران اعم از تولید داخلی و صادرات زعفران به صورت فله‌ای و چمدانی از ایران و بسته‌بندی در افغانستان، یک تهدید برای زعفران ایران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری برنا،هاشم ولی‌پورمطلق گفت: محصولات علوفه‌ای کم آب‌بر شامل سورگوم و ارزن، محصولات با امکان نشاءکاری شامل پنبه، چغندرقند، ذرت و محصولات جالیزی، ارقام مقاوم به خشکی، کم‌آبی و شوری در گروه غلات و کلزا از جمله محصولاتی است که متناسب با وضعیت آب و خاک استان است. 

وی ادامه داد: محصولات شاخص باغی استان از قبیل زعفران، زرشک، عناب، انار، پسته و گیاهان دارویی نیز از دیگر محصولات سازگار با شرایط اقلیمی استان است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در ادامه در خصوص برندسازی زعفران استان نیز تصریح کرد: برند زعفران  کشور اسپانیا دارای شهرت جهانی است و در ایران و افغانستان پیگیری ایجاد برند هستند و در استان ما نیز سازمان صنعت، معدن وتجارت متولی این امر بوده و برای همکاری در برندسازی محصولات صادراتی فرم‌های تولید تکمیل و در سال 95 به سازمان مربوطه ارسال شد. 

ولی‌پورمطلق در خصوص اینکه آیا کشاورزان با توجه به نوع کار خود و مضرات آن به صورت دوره‌ای تحت معاینات پزشکی در مراکز بهداشت و سلامت قرار می‌گیرند؟ گفت: در واحدهایی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند مانند گلخانه‌ها این کار به صورت تصادفی انجام می‌شود. 

وی در خصوص فواید آبیاری مکانیزاسیون نیز تصریح کرد: در بخش زراعت روش‌های آبیاری نوین و تحت‌فشار طبق نتایج میدانی در شهرستان‌های استان بسیار مطلوب بوده و مواردی از قبیل افزایش متوسط عملکرد محصول، کاهش مصرف آب و افزایش کارایی مصرف آب و عرضه به موقع یا زودتر محصول به بازار مصرف در محصولات جالیزی با قیمت بهتر و حفظ منابع آبی  نتایج مثبت استفاده از روش‌های نوین آبیاری است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بیشتر سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی با هدایت الکتریکی EC (2500) میکروزیمنس بر سانتی‌متر به راحتی اجرا شده و مشکلی ندارند. 

ولی‌پورمطلق افزود: از   EC 2500 تا 7000 هر چند قابل اجرا است، اما هزینه‌های نگهداری سیستم بالاتر بوده و لازم است سیستم و لوله‌ها شست‌وشو شده یا بعضاً تعویض شوند. 

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه مانند افغانستان کشت زعفران را انجام می‌دهند، تصریح کرد: تولید زعفران و به ویژه صادرات زعفران اعم از تولید داخلی و صادرات زعفران به صورت فله‌ای و چمدانی از ایران و بسته‌بندی در افغانستان، یک تهدید برای زعفران ایران به شمار می‌رود .

 

 

نظر شما