همه‌چیز درباره وضعیت سینه فیبروکیستیک

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۱۴:۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۶۱۵۳۹
همه‌چیز درباره وضعیت سینه فیبروکیستیک
عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: تغییرات هورمونی طبیعی زنان در سیکل قاعدگی ماهانه‌شان مهم‌ترین فاکتور موثر در وضعیت سینه فیبروکیستیک است.

به گزارش خبرگزاری برنا،غلامرضا زمانی ، گفت: بیماری‌ فیبروکیستیک‌ پستان یک‌ بیماری‌ شایع‌ پستان‌ در خانم‌ها است که‌ مشخصات‌ آن‌ معمولاً عبارت از توده‌های‌ غیرسرطانی‌ و نیز درد است. 

وی ادامه داد: سینه فیبروکیستیک بیشتر در زنان سی سال به بالا اتفاق می‌افتد و این وضعیت احتمالاً ناشی از فرایند تجمعی در سیکل‌های هورمونی مکرر ماهانه و تجمع سلول‌ها، مایعات و ذرات سلولی در سینه است. این فرایند با بلوغ آغاز می‌شود و در یائسگی ادامه می‌یابد و پس از یائسگی وضعیت سینه فیبروکیستیک کمتر مشکل ایجاد می‌کند. 

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: وجود توده‌های‌ تشخیص‌ داده‌ نشده‌ در پستان،‌ وجود تغییراتی‌ در توده‌ یا ظهور توده‌های‌ جدید، ترشح‌ از نوک‌ پستان، عدم معاینه توسط پزشک به مدت دو سال‌، وجود علایم‌ جدید و غیرقابل توجیه از جمله شرایطی است که فرد با ملاحضه آن باید به پزشک مراجعه کند. 

زمانی اظهارکرد: درگذشته وضعیت سینه فیبروکیستیک بیماری سینه فیبروکیستیک خوانده می‌شد، اگرچه این وضعیت یک بیماری حساب نمی‌شود اما یک وضعیت پزشکی است. 

وی گفت: بیشتر زنان توده‌هایی در سینه‌شان دارند، بنابراین به‌کارگیری عبارت "وضعیت سینه فیبروکیستیک" (به‌جای بیماری) مناسب‌تر است. 

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران با اشاره به اینکه تغییرات هورمونی طبیعی زنان در سیکل قاعدگی ماهانه‌شان مهم‌ترین فاکتور موثر در وضعیت سینه فیبروکیستیک است، گفت: بسیاری از تغییرات هورمونی زمانی که بدن زن هرماه آماده بارداری می‌شود، اتفاق می‌افتد و مهم‌ترین این هورمون‌ها استروژن و پروژسترون هستند که با تأثیر بر رشد و تکثیر سلول‌ها، مستقیماً بر بافت سینه تأثیر می‌گذارند. 

وی ادامه داد: هورمون‌های زیادی علاوه بر استروژن و پروژسترون در ایجاد سینه فیبروکیستیک نقش دارند. برخی از این هورمون‌های پرولاکتین عامل رشد، انسولین و تیروئید است که خارج از بافت سینه تولید و تأثیر مهمی بر سینه می‌گذارند. 

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: سینه از سلول‌های چربی و غده‌ای‌اش محصولات هورمونی تولید می‌کند. سیگنال‌های این فاکتورهای شبه هورمون ممکن است نقش کلیدی در علائم وضعیت سینه  فیبروکیستیک داشته باشند. این مواد ممکن است تأثیر استروژن و پروژسترون را افزایش دهند و یا برعکس. 

زمانی اظهارکرد: هورمون‌های سیکلی که بافت غده‌ای سینه را برای احتمال تولید شیر آماده می‌کنند، مسئول دوره قاعدگی زنان هستند. اگرچه تفاوت مهمی بین اتفاقی که در سینه و رحم می‌افتد وجود دارد. 

وی تصریح کرد: در رحم این هورمون‌ها رشد و تکثیر سلول‌های پوشش جدار رحم را افزایش می‌دهند. در صورتی‌که بارداری اتفاق نیفتد این پوشش رحم می‌ریزد و در طول دوره قاعدگی از بدن زن خارج می‌شود. 

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران ادامه داد: این هورمون‌ها در سینه، رشد بافت غده‌ای سینه را تحریک می‌کنند و فعالیت رگ‌های خونی، متابولیسم سلول و بافت حمایت‌کننده را افزایش می‌دهند و همه این فعالیت‌ها ممکن است در احساس پری سینه و احتباس مایعات که معمولاً زنان پیش از شروع قاعدگی تجربه می‌کنند، نقش داشته باشد. 

زمانی افزود: هنگامی‌که سیکل ماهانه تمام می‌شود، این سلول‌های سینه تحریک‌شده و نمی‌تواند همانند سلول‌های پوشش دیواره رحم، به‌سادگی جدا شده و بریزند و از بدن خارج شوند و به‌جای آن بسیاری از این سلول‌های سینه فرایند مرگ سلولی برنامه‌ریزی‌شده را می‌گذرانند. 

وی ادامه داد: در طول آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول) آنزیم‌ها فعال‌شده و از درون شروع به هضم سلول‌ها می‌کنند. این سلول‌ها تجزیه می‌شوند و ذرات باقیمانده سلولی حاصل بعداً توسط سلول‌های زباله خوار (سلول‌های التهابی) و سلول‌های غده‌ای مجاور تجزیه می‌شود. 

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: در طول این فرایند ذرات سلول‌های خردشده و التهاب ممکن است منجر به بافت جوشگاه (فیبروز) شود که به مجاری شیر و دسته بافت‌های غده‌ای (لوبولها) در سینه آسیب می‌زند. 

زمانی افزود: سلول‌های التهابی و برخی از ذرات تجزیه‌شده ممکن است مواد شبه هورمونی ترشح‌کنند که این مواد به‌نوبه خود بر سلول‌های ساختاری پشتیبان، سلول‌های مجرایی و سلول‌های غده‌ای مجاور تأثیر می‌گذارد. 

وی با اشاره به اینکه مقدار محصولات تجزیه سلولی، درجه التهاب و کارآمدی فرایند پاک‌سازی سلولی در سینه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، تصریح کرد:  این فاکتورها ممکن است در یک فرد از ماهی به ماه دیگر نوسان داشته باشند و حتی ممکن است در قسمت‌های مختلف یکی از سینه‌های فرد باهم متفاوت باشند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز