رئیس و موسس بومبازار کشور در خراسان جنوبی خبرداد:

بومبازار؛ حلقه مفقوده معرفی و فروش محصولات روستایی کشور / آغاز به کارهمزمان ۱۴ بومبازار در ۱۴ روستای خراسان جنوبی

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۵:۱۸:۴۷
کد خبر: ۸۵۷۳۹۸
احسان بخش با بیان اینکه در خراسان جنوبی 20 بوم بازار تشکیل می‌شود که از این تعداد 14 بوم بازار روز جمعه 24 خرداد ماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: 6 بوم بازار دیگر نیز تا هفته نخست تیر ماه افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، اولین نشست خبری همکاری های مشترک فی ما بین بومبازار ، دفتر روستایی و امورشوراهای استانداری خراسان جنوبی و مدیریت ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در روزنامه آواری خراسان جنوبی برگزار شد.

محمد احسان‌بخش رئیس و موسس بومبازار کشور نیز در این نشست بیان کرد: بومبازار برای اینکه بتواند فعالیت‌های متنوع و مختلف در روستاها را سامان دهد تشکیل می‌شود.

وی گفت: از سال گذشته تصمیم گرفته شده فعالیتی در زمینه صنایع دستی، محصولات کشاورزی و محصولات دامپروری روستاهای کشور ایجاد شود و خراسان جنوبی در سال گذشته به عنوان پایلوت برای تشکیل بوم بازار انتخاب شد.

رئیس و مؤسس بوم بازار در کشور افزود: سال گذشته به روستاهای استان مراجعه شد و کیفیت نوع محصولات، مسائل روستاها و بافت‌های تاریخی روستاها مورد مطالعه قرار گرفته و از این مسائل عکس و فیلم تهیه شد.

احسان‌بخش تصریح کرد: در مدت یک سال گذشته نشان تجاری سازی برای رسمیت این ایده آغاز شده و اسفندماه 97 این نشان تجاری ثبت شد و بازارهایی که در روستاها ایجاد می‌شود نمایش و ویترین متنوع روستایی است.

وی با بیان اینکه روستا باید در بحث کشاورزی، صنایع دستی و دامپروری تولیدگر و تولیدکننده باشد ادامه داد: سال گذشته به 80 روستای خراسان جنوبی مراجعه و شناسنامه مطالعاتی آن از نوع تعداد جمعیت، نوع بافت تاریخی و محصولات سنتی، نوع لباس و نوع غذاها تهیه شده است.

رئیس و مؤسس بوم بازار در کشور خاطرنشان کرد: تحلیلی از وضعیت روستاهای استان انجام شده که تعداد 97 محصول به عنوان خوشه در کشاورزی، صنایع دستی و دامپروری به دست آوردیم.

احسان بخش با بیان اینکه در خراسان جنوبی 20 بوم بازار تشکیل می‌شود که از این تعداد 14 بوم بازار روز جمعه 24 خرداد ماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: 6 بوم بازار دیگر نیز تا هفته نخست تیر ماه افتتاح خواهد شد.

وی افزود: بوم بازارها تنها در روزهای جمعه هر هفته باز است چرا که آخر هفته‌ها موقعیت خوبی برای تشکیل این بازارها است و اولین بوم بازار سال گذشته در روستای محمودآباد تاسیس شد.

رئیس و مؤسس بوم بازار در کشور با بیان اینکه احیای سنت‌های روستایی در کشور برای ما حائز اهمیت است گفت: بوم بازار یک برند غیر دولتی است و هزینه‌های این طرح را خود ما تامین کردیم و در حال حاضر 20 روستا در استان در نظر گرفته شده و مابقی استان‌های کشور نیز طرح بوم بازار در آن اجرا می‌شود.

احسان‌بخش با بیان اینکه بعد از شش ماه کسانی را که سه ویژگی داشته باشند تحت پوشش قرار می‌دهیم بیان کرد: آن‌هایی که کیفیت محصول آنها بالا باشد، انسان‌هایی که متعهد به تولید مستمر باشند و کسانی که تولید انبوه دارند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: روستاها به دو بخش بازارهای مولد و بازارهای بومی تقسیم شده‌اند که روستاهای بازاری یعنی روستاهایی که فاصله آن‌ها با نزدیک‌ترین شهر بیشتر از 50 کیلومتر نباشد و بازارهای مولد بازارهایی است که شاید جمعیت روستایی کمتر از 100 خانوار داشته و با شهر فاصله داشته باشند.

رئیس و مؤسس بوم بازار در کشور با بیان اینکه صندوق‌های خرد زنان و بومبازار در روستاها فعال است گفت: محمودآباد بهدان، شکراب، سرچاه تازیان، بجد، شوسف، سلم‌آباد، حاجی آباد شهر مود، هریوند، قهستان، آفریز، شاهرخت، درمیان، باغستان سفلی، کرند، مصعبی و نصرآباد از جمله روستاهای استان برای تشکیل بوم بازار هستند.

احسان‌بخش افزود: غیر از خراسان جنوبی نیز این بوم‌بازارها در 200 روستای استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، لرستان، کردستان، فارس، خراسان شمالی، گرگان، سمنان، هرمزگان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد تشکیل خواهد شد.

IMG_20190612_111925

 

 

 

 

نظر شما