نتیجه دستاورد سفر رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی:

خراسان جنوبی طی سه سال آینده به نرمال کشوری برسد

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۱۷:۱۴:۳۳
کد خبر: ۸۶۹۵۲۶
خراسان جنوبی طی سه سال آینده به نرمال کشوری برسد
زاهدی بیان کرد:: جلسه کمیسیون در تهران برگزار می‌شود و مسائل و مشکلات مطرح شده در خراسان جنوبی بررسی می‌شود و کمک خواهیم کرد تا استان طی سه سال آینده به نرمال کشوری برسد چراکه افزایش بودجه نوسازی مدارس به خاطر عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، جلسه جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خراسان جنوبی با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برکزار شد.

ز اهدای رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه ایجاد هماهنگی بین واحدهای آموزش عالی و آموزش وپرورش نیاز است اظهار داشت: برای واگذاری و استفاده از ساختمان‌های خالی باید تهاتر انجام شود.

وی با بیان اینکه احداث مدرسه، واحد دانشگاهی و خوابگاه نیازمند بودجه است افزود: باید برای هریک از موضوعات به صورت جداگانه برنامه‌ریزی شود هرچند منابع درآمدی کشور کاهش یافته اما علیرغم تنگناهای بودجه‌ای همه تلاش دارند در حق آموزش و پرورش کوتاهی نکنند و به این مهم رسیدگی داشته باشند.

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: پایه و اساس کشور در فرهنگ سازی و تمدن سازی به آموزش و پرورش برمی‌گردد و امیدواریم دغدغه‌های این حوزه کاهش یابد چون برخی موارد مانند صدور مجوز و افزایش رشته‌های دانشگاهی نیاز به اعتبار مالی ندارد. 

 

تخریب 120 هزار کلاس درس در کشور

زاهدی افزود: حضور میدانی در استان‌ها اثرات خوبی دارد و در شورای عالی آموزش کشور برای مباحث بودجه‌ای و قانون گذاری می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم اگرچه 120 هزار کلاس درس در کشور باید تخریب و بازسازی شود و نیازمند اعتبار بسیاری است.

وی اظهار داشت: جلسه کمیسیون در تهران برگزار می‌شود و مسائل و مشکلات مطرح شده در خراسان جنوبی بررسی می‌شود و کمک خواهیم کرد تا استان طی سه سال آینده به نرمال کشوری برسد چراکه افزایش بودجه نوسازی مدارس به خاطر عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود:  سفر به استان‌ها همدلی و تعامل را افزایش داده و به ما دیدگاه میدانی خوبی از مشکلات و توانمندی‌ها می‌دهد و نقش دانشگاه‌ها در خراسان جنوبی تنها آموزش و پژوهش نیست بلکه در امنیت و نگهداشت جمعیت تاثیرگذار هستند و باید در سند آمایش تجدیدنظر کرد.

 

پایین بودن جمعیت عامل بی توحهی به آموزش و توسعه دانشگاهی در خراسان جنوبی

امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پایین بودن جمعیت دلیل نمی‌شود در زمینه افزایش رشته‌ها و توسعه دانشگاهی به خراسان جنوبی توجه نشود اظهار داشت: درخواست داریم مرکز فنی و حرفه‌ای دخترانه فردوس را که قول دادید راه‌اندازی کنید.  امیرحسنخانی با بیان اینکه قرار نیست تمام شاخص‌ها به جمعیت گره بخورد و ما دیده نشویم افزود: یکی از عامل‌های اصلی نگهداری جمعیت در خراسان جنوبی توجه به علم آموزی است که به مراکز دانشگاهی این استان توجه نشده است.

وی گفت: اگر مراکز تربیت معلم راه‌اندازی نشود مشکلات بیشتر خواهد شد چون در حوزه نیروی انسانی مشکل داریم و  اگر معلمی در استان تربیت نشود دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد.

بحران جمعیتی و آموزشی در شهرستان نهبندان

 

نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه دانشکده کشاورزی نهبندان روبه تعطیلی است هرچند امکانات دارد اظهار داشت: باید این فضا مورد توجه باشد تا تعطیل نشود.  نظر افضلی افزود: طی سال‌های اخیر شرایطی در نهبندان فراهم شده و دانشکده کشاورزی در نهبندان در رشته‌های امور دامی و چند رشته کشاورزی راه‌اندازی شد اما به دلایلی فعالیت خاصی نداشته و رو به تعطیلی است. رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: در منطقه نهبندان ژن منحصر به‌فرد بُز کرکی، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی ویژه داریم که می‌توان از دانشکده فعلی با توجه به اینکه ردیف اعتباری دارد به عنوان مرکز تحقیقات در زمینه‌های مربوطه استفاده کرد. هر چند بحث آموزش عالی در نهبندان خوب دیده شده و لازم است که آموزش عالی وجود داشته باشد. وی عنوان کرد: طی سال‌های 91 تا 95 به دلیل مشکلات خشکسالی 7 هزار نفر کاهش جمعیت در نهبندان داشته‌ایم که این در زمینه جامعه دانشجویی استان تاثیرات سویی دارد. افضلی اظهار داشت: باید به مباحث آموزشی توجه شود که شاهد مهاجرت نباشیم چراکه خالی شدن مرز از جمعیت منجر به مباحث امنیتی در استان می‌شود. نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: نهبندان قطب معدن است و راه اندازی پژوهشکده‌ای در این زمینه یا ایجاد رشته معدن در دانشگاه‌های نهبندان ضرورت دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز