نشست توسعه و سرمایه گذای ایدرو گفته شد:

ایدرو؛ متولی توسعه صنعتی در خراسان جنوبی / سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی ایدرو در استان / رئیس بنیاد مستضعفان به زودی به استان سفر می‌کند

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۱:۱۶:۰۷
کد خبر: ۹۲۸۸۴۹
ایدرو؛ متولی توسعه صنعتی در خراسان جنوبی /  سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی ایدرو در استان / رئیس بنیاد مستضعفان به زودی به استان سفر می‌کند
عالی گفت: براساس مطالعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حدود سرمایه‌گذاری صنعتی این سازمان در استان خراسان جنوبی حدود یک هزار میلیارد تومان است که به زودی عملیات اجرایی حدود ۵۶۰ میلیارد تومان از این طرح‌ها شروع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی،شامگاه گذشته نشست توسعه و سرمایه گذای ایدرو به ریاست محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی با حضور محمدباقرعالی رئیس سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران ایدرو در استانداری برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی  گفت: احداث راه آهن به عنوان یکی از ابر پروژه‌ها با حمایت دولت در خراسان جنوبی آغاز شده است که با عنایت دولت در سه ماه گذشته ۲ مصوبه هیات دولت را برای راه آهن استان داشته‌ایم و اختصاص ۷۰۰ میلیون یورو از منابع فایناس خارجی مصوب شده است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: در سه ماه گذشته نیز تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی برای راه آهن را داشته‌ایم که چهار هزار میلیارد تومان کنسرسیوم مالی بخش خصوصی را داریم تا بتوانیم این کریدور ریلی بزرگ را اجرایی کنیم.

وی گفت: روز گذشته نیز شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، خراسان جنوبی را به لیست پنج استان اولویت‌دار کشور در زمینه ریل‌گذاری اضافه کرد.

معتمدیان افزود: در بخش زیرساخت‌های استان خراسان جنوبی اقدامات چندانی انجام نشده که این اقدامات در توسعه شرق کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی یکی از مشکلات خراسان جنوبی به خصوص بخش صنعت استان را کم آبی ذکر کرد و گفت: در این خصوص با تصویب سند سازگاری با کم آبی استان برای اولین بار در کشور و انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان در تامین آب موردنیاز برای توسعه استان مشکلی نخواهیم داشت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طی یک سال گذشته جلسات متعددی با مسوولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و بخش اول تفاهم‌نامه ما با ایدرو براساس ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و بحث‌های فنی و مالی انتخاب شده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خراسان جنوبی ناشناخته است اضافه کرد: درخصوص مطالعات مربوط به معادن و شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ضعف داریم و در زمینه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و دولتی کم‌توفیق بوده‌ایم و نیازمند کمک هستیم.

معتمدیان گفت: انتظار ما این است که تا پایان دولت دوازدهم حداقل در هر شهرستان خراسان جنوبی یک طرح صنعتی داشته‌ باشید چرا که ما استان نوپایی هستیم و باید خلاءهای موجود در شهرستان‌ها را پوشش دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت دولت در راستای محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی در خراسان جنوبی استفاده کنیم افزود: اکنون در خراسان جنوبی ۳۰ درصد جمعیت استان زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند که این آمار نگران کننده هر سال در حال افزایش است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نیازمند همراهی در بخش اشتغال، صنعت، معدن و تجارت استان هستیم و براساس مدل مورد تایید ایدرو یکی از بخش‌های خراسان جنوبی را به عنوان معین سرمایه‌گذاری و اشتغال انتخاب کنید.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان مرزی و فاصله آن با مرکز زیاد است گفت: لازمه ایجاد رغبت در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری بخش دولتی است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه عملیات احداث یک هزار هکتار گلخانه را براساس ظرفیت استان آغاز کرده‌ایم در این زمینه هم نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع هستیم.

معتمدیان با بیان اینکه حداقل یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایدرو را در استان خواهیم داشت اضافه کرد: در فاز اول سه طرح با اعتبار ۵۶۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود و امیدواریم سایر طرح‌ها هم به زودی مورد موافقت اولیه قرار گیرد و اجرایی شود.

وی گفت: با اقدامات مختلف زمینه برای جهش توسعه همه جانبه خراسان جنوبی فراهم شده ‎‎است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: زیرساخت‌ گاز به شدت در استان در حال انجام است و تا پایان هفته دولت سال آینده صد درصد روستاهای خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به مناطق کم برخوردار دارد گفت: خراسان جنوبی استان محروم نیست بلکه برخوردار از ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها، ذخایر و نیروی انسانی توانمند است.

معتمدیان عنوان کرد: در ۴۰ سال گذشته در راستای جهت‌گیری نظام اقدامات قابل توجهی در زمینه عمران و زیرساخت‌های این استان انجام شده‌ است اما همچنان شاهد محرومیت مردم از لحاظ مالی هستیم.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی بیست و هشتمین استان صنعتی کشور است گفت: از لحاظ درآمد نیز استان سی و یکم کشور هستیم هرچند در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای توسط دولت به مناطق کم برخوردار شده‌ است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در سال‌های اخیر منابع مختلفی از ناحیه دولت و مجلس شورای اسلامی در زمینه‌های مختلف به خصوص تسهیلات اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ اختصاص یافته و برکات مثبتی در توسعه مناطق داشته و مشخص می‌شود که جهت‌گیری محرومیت‌زدایی جهت‌گیری درستی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه در استان تلاش کردیم عقب‌افتادگی خودمان را در بخش زیرساختی و دیگر بخش‌ها اولویت‌بندی کنیم گفت: تلاش ما این است که از ظرفیت دولت و نهادهای مختلف در زمینه تکمیل زیرساخت‌های خراسان جنوبی استفاده کنیم تا زمینه توسعه، سرمایه گذاری و اشتغال استان فراهم شود.

وی اضافه کرد: رئیس بنیاد مستضعفان به زودی به استان سفر می‌کند و کمک‌های خوبی در راستای توسعه استان خواهد داشت.

 

به زودی عملیات اجرایی حدود ۵۶۰ میلیارد تومان آغاز می شود

محمد باقر عالی معاون وزیر صمت نیز در این نشست گفت: ما با یک فرآیند کاملا مشخص، منطقی و چارچوب‌دار درخصوص اجرای این طرح‌ها در استان خراسان جنوبی تصمیم گرفته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان یکی از ارکان جمهوری اسلامی ایران قول اجرایی شدن این طرح‌ها را می‌دهد و در این خصوص وظیفه مسوولان استانی هم پیگیری جدی است.

او گفت: کل فرآیند اجرا برای هر استان این است که در هر استان یک تا سه نفر معین کاملا آزاد داریم که کار آن پیگیری و به نتیجه رساندن طرح‌ها است و در خراسان جنوبی هم ۲ نفر معین داریم تا روند اجرای این سه طرح را پیگیری کنند.

عالی افزود: ایدور به عنوان یک بدنه تخصصی و مسوول مستقیم نوسازی صنعت کشور است و به همین دلیل بخشی از توسعه صنعتی کشور برعهده این سازمان گذاشته شده‌ است.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت و وزارت صمت محرومیت‌زدایی و ارتقای سطح توسعه صنعتی مناطق کم برخوردار کشور از جمله خراسان جنوبی است.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: براساس مطالعاتی که در سال‌های گذشته توسط این سازمان در رابطه با قابلیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف خراسان جنوبی انجام شده است، قرار شد طرح‌هایی انتخاب شود که متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان باشد.

وی افزود: به همین دلیل در تفاهم‌نامه‌ای که ایدرو با استانداری خراسان جنوبی امضا کرد، طرح‌هایی انتخاب شده که متناسب با ظرفیت‌های این استان است.

وی اظهار داشت: این نوید را می‌دهیم که این طرح‌ها به عنوان پیشران توسعه صنعتی خراسان جنوبی در دوره جدید محرومیت‌زدایی باشد.

عالی گفت: براساس مطالعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حدود سرمایه‌گذاری صنعتی این سازمان در استان خراسان جنوبی حدود یک هزار میلیارد تومان است که به زودی عملیات اجرایی حدود ۵۶۰ میلیارد تومان از این طرح‌ها شروع می‌شود.

وی افزود: هر کدام از این طرح‌ها براساس مدل اجرایی و مالی کاملا مشخص خودش اجرا خواهد شد و این سازمان متناسب با شرایط هر طرح آمادگی همکاری با بخش خصوصی را دارد.

وی با اشاره به اینکه ایدرو در مقطع انقلاب سوم صنعتی در دنیا تاسیس شد و در آن مقطع پیشران صنعت، صنایع سنگین بود گفت: امروز پیشران صنعتی در دنیا و کشور  متفاوت شده و پیشران توسعه هر استان براساس ظرفیت‌ها با سایر استان‌ها متفاوت است.

عالی اظهار داشت: به عنوان بخشی از بدنه دولت وظیفه ماست که در راستای توسعه صنعتی گام برداریم و در اختیار سرمایه‌گذاران باشیم که سرمایه‌گذاران بومی خراسان جنوبی بهترین شریک برای ما می‌توانند باشند.

وی درباره درخواست استاندار خراسان جنوبی مبنی بر اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان معین یکی از بخش‌های خراسان جنوبی برای توسعه صنعتی و اشتغال انتخاب شود هم گفت: مطالعات مختلف را در این خصوص انجام خواهیم داد و تا جایی که ایدرو بتواند وارد شود با کمال میل قبول مسئولیت خواهیم کرد.

 

 

نظر شما