دبیر سمن حامیان طبیعت شرق :

طرح ملی جنگلانه در بیرجند اجرا می گردد / دعوت از عموم مردم جهت مشارکت در طرح ملی جنگلانه

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۱۲:۵۵:۴۷
کد خبر: ۹۳۷۵۰۲
طرح ملی جنگلانه در بیرجند اجرا می گردد / دعوت از عموم مردم جهت مشارکت در طرح ملی جنگلانه
رحیم آبادی بیان کرد: جنگلانه نه شعاری نمادین و نه طرحی متعلق به گروهی خاص است، بلکه یک طرح ملی با مشارکت آحاد مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای توسعه فضای سبز و شادابی در همه نقاط ایران است

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی،ریحانه رحیم آبادی دبیر سمن حامیان طبیعت شرق گفت: طرح ملی جنگلانه با هدف احیا و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور  برای نخستین بار در ۵ دی ماه ۹۳، در ۱۴ استان برگزار شد. ایده اولیه این طرح توسط یکی از سازمان های مردم نهاد استان فارس(خانه بوم گردان پارس) ارایه شد. این طرح به مناسبت هفته تنوع زیستی و با هدف احیا مراتع کشوری با حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سال ۹۳ تا کنون برگزار شده است.

دبیر سمن حامیان طبیعت شرق اضافه کرد: جنگلانه یک طرح ملی، مشارکتی، خودجوش و مردمی است که با توجه به خشکیدگی و تخریب رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم، خشکسالی و ... ایجاد شده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ جنگل ها برای جامعه و نسل های بعد اظهار داشت: این سرمایه های ملی بواسطه سال ها حیات بوجود آمده اند و باید به خوبی از آنها حافظت شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح، احیاء جنگل‌ها و مراتع در حال تخریب است گفت:  مهم‌ترین موضوعی که این طرح دنبال می‌کند فرهنگ سازی، نهادینه کردن فرهنگ درختکاری، جلوگیری از قطع درختان و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست است.

رحیم آبادی با بیان اینکه جنگلانه نه شعاری نمادین و نه طرحی متعلق به گروهی خاص است تاکید کرد: بلکه یک طرح ملی با مشارکت آحاد مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای توسعه فضای سبز و شادابی در همه نقاط ایران است.

وی عنوان کرد: در اجرای این طرح دامداران و بهره برداران مراتع شهرستان بیرجند،‌ تشکل‌های مردم نهاد و علاقمندان به منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت دارند.

ریحانه رحیم آبادی اظهار کرد: این طرح با برنامه ریزی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و با همکاری مستقیم ادارات منابع طبیعی اجرا می‌گردد و سایر ادارات، ارگان ها و همه مردم در هر سن و سالی می‌توانند  همزمان با سراسر کشور در روز جمعه 29 آذرماه در اجرای این طرح همراهی و مشارکت نمایند.

وی افزود: در قالب این طرح بذر بادامشک و برخی دیگر از گونه های بومی و مقاوم به شرایط آب و هوایی مناطق کویری کاشته خواهد شد.

لازم به ذکر است که طرح ملی جنگلانه از سال 1393 در کشور در حال اجراست و هدف اصلی آن نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در بین اقشار مختلف مردم است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز