کاهش محسوس مبتلایان به کرونا در استان/ مراعات نکنیم آمارها دوباره معکوس می‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۲:۴۵:۲۸
کد خبر: ۱۱۱۸۲۷۵
کاهش محسوس مبتلایان به کرونا در استان/ مراعات نکنیم آمارها دوباره معکوس می‌شود
آمار مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی کاهش محسوسی داشته اما کوچک‌ترین غفلت سبب روند معکوس خواهد شد.

به گزارش برنا؛ در طرح شهید سلیمانی که از نیمه دوم آبان ماه امسال در حال اجراست دو تیم مراقبتی رهگیری و مراقبت در منزل فعال است که تیم رهگیری با حضور بهورزان و داوطلبان سلامت اعم از هلال احمر، بسیج مردمی و غیره فعال است و این تیم موارد مشکوک و مثبت را شناسایی کرده و اقدامات لازم و خدمات موردنیاز را ارائه می‌دهند.

 اگر فرد علامت‌دار باشد از وی تست رپید گرفته می‌شود و اگر هم مشکل معیشتی داشت در اختیار تیم حمایتی قرار می‌گیرد.

همچنین تیم مراقبت در منزل هم شامل یک پزشک و پرستار بوده که این تیم در مواردی که تیم مراقبت رهگیری درخواست مراجعه به منزل فرد بیمار می‌کند حاضر می‌شود و در مواردی که فرد بیمار در منزل قابل درمان باشد اقدامات لازم را انجام می‌دهد و مواردی هم که نیاز به انتقال به بیمارستان باشد این کار را با همکاری اورژانس 115 انجام می‌دهد.

 به ازای هر پایگاه سلامت دو تیم رهگیری و به ازای هر مرکز منتخب یک تیم رهگیری داریم و بیش از 300 پایگاه در حوزه تحت پوشش فعال است و تاکنون 27 هزار و 110 نفر توسط تیم‌های رهگیری کنترل شدند.

کاهش آمار ابتلا به کرونا در مشهد و دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی به‌دلیل همکاری شایسته مردم در آذر ماه و همکاری بالای 70 درصدی آنان در عمل درست اضلاع مثلث سلامت (رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک) بوده؛ اگر همین همراهی قابل تقدیر مردم با خادمان حوزه سلامت تداوم یابد می‌توانیم مانع از رقم خوردن زمستان سیاهی که سازمان بهداشت جهانی هشدار داده در شهر، استان و کشور خود بشویم و بتوانیم  به‌زودی زود جشن ریشه‌کنی ویروس منحوس کرونا را بگیریم.

علی‌اصغر حسنی در این زمینه اظهار داشت: از ابتدای بحران کرونا تاکنون 447 هزار و 344 مورد بازدید انجام شده که از میزان 10581 مورد معرفی به دستگاه قضایی، صدور 12 هزار و587 اخطار و 4325 مورد پلمب شده است، در این مدت 35 هزار و938 بازدید مشترک با همکاری سایر مجموعه‌ها صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 50 هزار و809 مورد شکایت مردمی به سامانه 190 رسیدگی شده که از این میزان 16 هزار و688 مورد آن مربوط به موضوع کرونا بوده است.

رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آمار فوتی‌های کرونایی تا مرز 500 رسیده بود، اما با همکاری شایسته مردم و همچنین اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به زیر 100 نفر رسید، خاطرنشان کرد: تجربه بار دیگر ثابت کرد که هرگاه همراهی مردم با مدافعان سلامت را شاهد بودیم کاهش قابل توجه آمارهای مبتلا، فوتی و بستری کرونایی را نظاره‌گر بودیم، اما اگر تصور کنیم که همه‌چیز تمام شده و مجدد غفلت شود این آمارها معکوس می‌شود.

حسنی تأکید کرد: در 2 ماه اخیر بازدیدهای مشترکی با همکاری اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیزات حکومتی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی صورت پذیرفت و در طول این مدت کنترل‌های محسوس و نامحسوس را داشتیم تا برخورد لازم و به‌موقع با خاطیان صورت پذیرد و حقی از رعایت‌کنندگان دستورالعمل‌های بهداشتی ضایع نشود.

وی اضافه کرد: طرح شهید سلیمانی که از نیمه دوم آبان ماه آغاز شده کمک بزرگی به مدافعان سلامت کرده و تاکنون 1597 نفر جهت همکاری با تیم‌های نظارتی این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 487 نفر از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 309 نفر از بسیج، 328 نفر از جمعیت هلال احمر، 61 نفر از دفاتر خدمات سلامت، 211 نفر از سایر ارگان‌ها و 201 نفر هم سایر موارد بوده‌اند و این نفرات در قالب 398 تیم نظارتی فعال هستند.

رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تاکنون 85 هزار و 750 بازدید توسط تیم‌های نظارتی طرح شهید سلیمانی صورت پذیرفته که نتیجه این بازدیدها منجر به صدور 3337 اخطار و 1261 مورد پلمب و 2076 مورد معرفی به دستگاه قضایی شده است.

حسنی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون در شهر مشهد به‌طور متوسط 78 درصد رعایت کرده‌اند و میانگین رعایت شهرستان‌ها هم 77.5 درصد بوده است، گفت: نتیجه نظارت‌های صورت گرفته حاکی از رعایت 66 درصدی دستگاه‌های اجرایی مشهد و 80.6 درصدی دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها، 79.4 درصدی مراکز گردشگری و اقامتی مشهد و 82.5 درصدی مراکز گردشگری و اقامتی شهرستان‌ها، 78 درصدی مراکز خدماتی مشهد و 68.5 درصدی مراکز خدماتی شهرستان‌ها و 56.5 درصدی درصد اصناف مشهد و 77.4 درصدی اصناف شهرستان‌ها بوده است.

 

نظر شما