در موزه آستان قدس رضوی صورت گرفت

نمایش ماکت فرایند انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و تمبر یادبود انرژی هسته‌ای

۱۳۹۴/۰۱/۲۰ - ۰۹:۳۱:۳۱
کد خبر: ۲۷۶۱۰۶
نمایش ماکت فرایند انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و تمبر یادبود انرژی هسته‌ای
ماکت نمادین فرایند انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اهدایی رئیس‌جمهور وقت و تمبر یادبود انرژی هسته‌ای به همراه بیش از 700 هزار قطعه تمبر از سراسر جهان در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه مرکزی این سازمان، اعلام کرد: اولین تمبر یادبود انرژی هسته‌ای که در بهمن سال 1385 توسط رئیس‌جمهور وقت، رونمایی و در فروردین 1386 توسط پست جمهوری اسلامی به چاپ رسید، در این مرکز نگهداری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طراحی و انتشار تمبر انرژی هسته‌ای، به دنبال اعلام دستیابی ایران به اورانیوم غنی‌سازی شده با غنای 5/3 درصد در فروردین سال 1385، صورت گرفت اظهار داشت: این تمبرِ یک قطعه‌ای در تیراژ 450 هزار سری، تصاویری نمادین از پرچم ایران، به نشانه اراده ملی ایرانیان، کبوتر سفید در حالی‌که برگ زیتون به دهان گرفته به نشانه صلح جهانی، و در چهار گوشه، نمادهایی از کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در عرصه‌ کشاورزی،‌ برق، پزشکی و صنعت را در کنار برگ زیتون به نمایش گذاشته است.
محمدحسین یزدی‌نژاد تمبرهای موجود در این مرکز را بیش از 700 هزار قطعه ذکر کرد و افزود: این تمبرها از حدود 240 کشور و مستعمرات سابق جهان است که اغلب آنها توسط مجموعه داران و ارادتمندان به بارگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام به این مرکز اهدا شده است.
همچنین مجید مهردوست، مسئول گنجینه نجوم، سلاح و ظروف این موزه، نیز از نمایش ماکت دستاوردهای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در این گنجینه خبر داد و اظهار داشت: این ماکت، از جنس پتینه است، که به صورت نقشه ایران طراحی شده و دستانی که یکی از آنها از منطقه خراسان و دیگری از بوشهر؛ به نشان نیروگاه‌های هسته‌ای آن منطقه، بیرون آمده است، دستاورد دانشمندان هسته‌ای را پیروزمندانه بالا گرفته‌اند.
وی افزود: به همراه این ماکت نمادهایی از کیک زرد خالص، کیک زرد ناخالص، پودر اکسید اورانیوم، نمک سبز و... نیز در معرض نمایش قرار دارد.
مهردوست اضافه کرد: این فرایند، در تاریخ 22 فروردین 1385، توسط رئیس جمهور وقت و رئیس سازمان انرژی اتمی آن زمان، به صورت نمادین به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
لازم به توضیح است ایران در 20 فروردین سال 1385، موفق به تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی شد و خبر دستیابى به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت ایران اعلام شد که در پی این موفقیت، ایران به کشورهای عضو باشگاه اتمی پیوست. پس از آن با تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به پاس قدردانى از دانشمندان جوان ایرانى در دستیابى کشور به فناورى صلح آمیز هسته اى، 20 فروردین در تقویم رسمى ایرانیان «روز ملى فناورى هسته‌اى» نام گرفت.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز