بناهای دارای ارزش فرهنگی تاریخی در روستای روئین مرمت می‌شوند

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۱۲:۵۸:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۲۷۶۱
بناهای دارای ارزش فرهنگی تاریخی در روستای روئین مرمت می‌شوند
حامد وظیفه شناس فت: «از محل اعتبارات دفتر پایگاه میراث فرهنگی پنج بنا دارای ارزش فرهنگی تاریخی روستای روئین شهرستان اسفراین در دستور کار قرار گرفت و مرمت بناهای مذکور آغاز شده است.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، او با اشاره به اینکه تاکنون مرمت یک بنا به پایان رسیده است، افزود: « مرمت 3 بنای دیگر در دست اقدام است که با پیش بینی های صورت گرفته تا نیمه اول سال 99 به اتمام خواهد رسید.»

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای روئین گفت: «در این بین یکی از بناهای دارای ارزش با قدمت 60 ساله در مرکز بافت روستای روئین با توافق صورتگرفته با مالک پس از مرمت و احیا در اختیار دفتر پایگاه قرار خواهد گرفت.»

حامد وظیفه شناس با اشاره به مقاومت اهالی نسبت به همکاری با پایگاه میراث فرهنگی در اوایل کار، افزود: «خوشبختانه به مرور زمان با فعالیت بیشتر در روستا و آشنایی با نحوه کار دفتر پایگاه، تعداد مشارکت ها و با اولویت قرار گیری مرمت و مقاوم سازی منازل افراد بی بضاعت با کمترین مشارکت مالک تعداد منازل مرمتی که در دستور کار قرار گرفته اند بیشتر شده است.»

روستای روئین در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع شده و آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پر برف و تابستان های معتدل است.

آب فراوان باغ های این روستا را پر رونق ساخته بطوریکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی بهره نبوده است. از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی  بر روی یکدیگر ساخته شده اند بطوریکه پشت بام منزل یکی، حیاط خانه دیگری است.

هنر زنان روستا چادر شب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادر شب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این  روستا از ویژگیهای خاص برخوردار است. این روستا جزء روستای هدف گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود.

این روستا در سال ۸۷ با شماره ۲۲۷۷۷ به ثبت اثار ملی رسیده و از سال ۹۷ پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی روستای رویین راه اندازی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز