درنامه نائب رئیس اول کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش و پرورش مطرح شد؛

یکی از مهمترین دغدغه های ما در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است

۱۳۹۹/۰۵/۱۸ - ۱۰:۲۶:۱۹
کد خبر: ۱۰۴۱۰۳۸
یکی از مهمترین دغدغه های ما در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است
نائب رئیس اول کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در نامه به وزیر آموزش و پرورش گفت : یکی از مهمترین دغدغه های ما در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛  محمد وحیدی در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار تدابیر لازم جهت اختصاص سهمیه نیروی انسانی با اولویت دوره ابتدایی شد.

وی  با تشریح وضع موجود نیروی انسانی آموزش و پرورش استان خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشت: آموزش و پرورش خراسان شمالی در سال تحصیلی ۹۹_۹۸ دارای ۲۰۱۹ آموزشگاه، حدود ۱۷۵ هزار دانش آموز، ۱۳ هزار و ۱۵۴ نیروی رسمی و پیمانی و ۸۶۶ نیروی حق التدریس آزاد می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۵۰ نفر بازنشسته شوند که با بحران شدید نیروی انسانی مواجه می شویم.

وی افزود: این در حالی است که تنها ۳۳۳ نفر نیروی ورودی در قالب نیروهای تربیت معلم و استخدام ماده ۲۸ داریم که بخش کمی از کمبود نیرو را جبران می‌نماید.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشت: خراسان شمالی از نظر پراکندگی روستایی سومین استان کشور است و داشتن ۱۷۶ آموزشگاه عشایری و بیش از ۱۲۰۰ کلاس چند پایه چالش کمبود نیروی انسانی را دوچندان کرده و استان را با افزایش نیرو بری مواجه می نماید.

محمد وحیدی با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی در دوره ابتدایی و متوسطه اول به ترتیب رتبه ۳ و ۴ کشوری را از نظر تعداد دانش آموز روستایی داراست افزود: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان همه این مناطق روستایی باعث تشکیل کلاسهای کم جمعیت و افزایش نیروبری می‌گردد که در حال حاضر ۲۷ هزار و ۶۰۰ ساعت در هفته معادل هزار و ۱۵۰ نفر فقط در بخش آموزش با کمبود نیرو مواجه هستیم که از طریق شیفت مخالف، ساعت غیرموظف، معلم تمام وقت و ...  تامین می گردد.

وحیدی با تشریح چشم انداز آینده نیروی انسانی آموزش و پرورش استان به افزایش چشمگیر آمار بازنشستگان و رشد ۳ درصدی آمار دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود تعداد بازنشستگان به ۴۳۷۰ نفر برسد در حالی که ورودی نیروهای جدید در استان فقط هزار و ۵۷۲ نفر می‌باشد و برآیند ورودی و خروجی نیروی انسانی ۲۷۹۱ نفر منفی است که می‌توان از آن به عنوان چالش اساسی در حوزه نیروی انسانی نام برد.

نائب رئیس اول کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری گفت: از ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر سهمیه کشوری جذب دانشگاه فرهنگیان سهمیه استان خراسان شمالی تنها ۱۷۶ نفر است که این رقم در مقایسه با دوسال گذشته کاهش قابل توجهی داشته که از این حیث دانش‌آموزان پایه دوازدهمی خراسان شمالی متضرر می گردند و شانس کمتری در قبولی دانشگاه فرهنگیان دارند.

محمد وحیدی در پایان از وزیر آموزش و پرورش خواست با افزایش سهمیه دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان که بخشی از نیاز نیروی انسانی را تأمین می کند موافقت نماید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز