استاندار خراسان شمالی :

پروتکل های بهداشتی برای اجراست نه فقط ابلاغ!

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۴:۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۰۵۸۹۷۰
پروتکل های بهداشتی برای اجراست نه فقط ابلاغ!
استاندار خراسان شمالی گفت: پروتکل های بهداشتی برای ابلاغ نیست بلکه برای اجرا و نظارت آن توسط مدیران دستگاههاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا  ؛ محمد علی شجاعی در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه ویروس کووید ۱۹ هنوز برای تمام جهان ناشناخته است، افزود: از نظر مدیریتی تنها آنچه اتفاق میافتد را نباید بگوییم و باید به سراغ علت ها برویم چرا که تجیزه و تحلیل آمار مربوط به کرونا موجب جلوگیری از تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از بیماری کرونا خواهد شد.

شجاعی مشخص شدن علت ها در بحث پیشگیری و درمان بیماری کرونا را الزامی دانست و گفت: باید علت ها را پیدا کنیم و با هم افزایی و کمک به حوزه علوم پزشکی تعداد مبتلایان کاهش دهیم.

شجاعی خطاب به مدیران حاضر در نشست تاکید کرد: باید به عنوان مدیران استان بر کاهش تعداد مبتلایان و فوتی ها اثر بگذاریم که کاهش تعداد فوتی های ناشی از کرونا مستلزم بررسی مشکلات در حوزه درمان است.

وی با استناد به گزارش دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مبتلایان و فوتی های بیماری کرونا، مطرح کرد: دلیل اینکه تعداد مبتلایان بانوان استان به بیماری کرونا نسبت به مردان بیشتر است باید علت یابی و اطلاع رسانی شود.

وی افزود: صرفا ارائه تعداد آمار تعداد مبتلایان و فوتی ها راهکار نیست باید برای هر آمار و عددی به دنبال علت ها باشیم و صرفا دور هم جمع نشویم و آمار ندهیم.

شجاعی با بیان اینکه اگر تجزیه و تحلیل نداشته باشیم تنها به ارائه آمار اکتفا می کنیم، تاکید کرد: مجموعه هایی که می توانند برای ارائه آمار و اطلاعات کافی و حقیقی برای تجزیه و تحلیل حوزه های پیشگیری و درمان به ما کمک کنند تا موضوع را عالمانه مدیریت کنیم تا هزینه منابع مالی و امکانات به سمت اولویت ها سوق داده شود.

وی همچنین بررسی تعداد مبتلایان به تفکیک روستایی و شهری، جنسیت و شغل به لحاظ تجمع در محل کار را نیز الزامی دانست و گفت: باید کمبودها و مشکلات حوزه ها پیشگیری و درمان را جمع بندی و از وزارت بهداشت مطالبه کنیم.

رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در ادامه افزود: محرم و عزاداری و برگزاری مراسمات مذهبی برای کل کشور بوده است اما اینکه استان در برخی آمار مربوط به بیماری کرونا نسبت به کل کشور افزایش یافته است باید ریشه یابی شود و از تجربیات سایر استان ها بهره مند شویم.

محمدعلی شجاعی اشاره داشت: وضعیت استان قرمز است و باید به سمت کنترل وضعیت برویم اما می دانیم نباید کسب و کار عده ای که اکثرا قشر توانمند نیستند را دچار مشکل کنیم.

وی مطرح کرد: برای بازگشایی صنف های تعطیل شده طی جلسه ای با محوریت معاونت سیاسی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی راهکارهای کارشناسی بررسی شود و بعد از تصمیم گیری نهایی اتحادیه و اتاق اصناف باید پاسخگوی اجرا باشد.

شجاعی اقناع سازی، همراهی و اقتدار را شاخص های حوزه اجرا توصیف کرد و گفت: چون جان مردم در میان است برخورد با افرادی که دستور عمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند باید قاطعانه و نابخشودنی باشد چرا که ملاحظه نمی توانیم کاری کنیم.

وی گفت: در برخورد نباید احساسی برخورد کنیم چرا که جان مردم در میان است و نمی دانیم بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه دارد و نگران تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه تنها نمی تواند متقاضی بازگشایی اصناف باشد بلکه علاوه بر رعایت دستورعمل های بهداشتی باید نظارت مستمر نیز داشته باشد و اتحادیه ها و اتاق اصناف باید پاسخگوی نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

شجاعی با بیان اینکه بین تعداد اصناف، بازرسان و نحوه برخورد تناسبی وجود ندارد، خبر داد: از امروز دو نوع سیستم بازرسی خواهیم داشت که حراست فرمانداری ها باید به حراست استانداری روزانه گزارش دهند و همچنین با توجه به نیاز، دستگاه های اجرایی باید یک فرد در اختیار اکیپ بازرسی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند و بازرسی استانداری نیز باید نظارت کند.

وی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی برای ابلاغ نیست بلکه برای اجرا و نظارت آن توسط مدیران دستگاه هاست، افزود: در خصوص رعایت کمتر پروتکل های بهداشتی در ناوگان شهری باید بگویم متولی ناوگان شهری باید هر چه سریعتر به موضوع رسیدگی کند در غیر اینصورت ورود جدی و برخورد خواهیم داشت.

شجاعی خاطر نشان کرد: در بحث واکسن آنفولانزا دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر استان از سطح ملی پیگیری کنند چرا که قطعا امسال محدودیت وجود دارد و باید بت ورود سریع این دغدغه را از بین ببریم.

نظر شما