مهمترین اصل در عرصه های محیط زیست و مناطق چهارگانه اصل بر مشارکت مردم است

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۰:۰۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۷۳۰۵۵
مهدی تیموری مدیر پارک ملی گلستان بیان داشت : پارک ملی گلستان بعنوان اولین پارک ثبت شده در کشور بدلیل پتانسیل های اکولوژیکی و تنوع گیاهی ، جانوری و اقلیمی بعنوان ذخیره گاه و میراث جهانی ثبت یونیسکو شده است و از طرفی با توجه به اینکه این منطقه در سطح ملی و جهانی دارای اهمیت خاصی است باید بتوانیم این زیستگاه ارزشمند را حفظ کنیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، وی اظهار داشت : مهمترین اصل در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست و مناطق چهارگانه اصل بر مشارکت مردم است که با حمایت های سازمان محیط زیست کشور با تشکیل شورای راهبری پارک ملی گلستان متشکل از سمن های دو استان خراسان شمالی و گلستان، معتمدین محلی بخصوص استفاده از ظرفیت جوانان محلی، میتواند نقش تعیین کننده ای در این منطقه ایفاء کند.

وی افزود :ضمن تشکر از مسئولبن استانی و محلی این منطقه در جهت همکاری در جهت حفظ این زیستگاه خدادادی که می توان گفت در کشور منحصر به فرد است و با سیاست ها و با نگاه ویژه ای که شخص اول سازمان به پارک ملی گلستان دارند ردیف اعتباری پارک مستقل شده است که با این اقدام خردمندانه کمک بزرگی به این منطقه شده است.

تیموری خاطر نشان کرد با تشکیل گروههایی متشکل از مردم ، جامعه فرهنگی ، دانشگاهیان و بازنشسته های محیط زیست و استفاده از ظرفیت های این قشر زحمتکش در جهت هم اندیشی ، آموزش و فرهنگسازی جوامع محلی ، مدارس و دانشجوها می توند کمک شایانی به مدیریت و حفاظت از این پارک بعمل آورد.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند در فصل گاوبانگی به نیروهای محیط‌بان کمک شایان توجهی کنند، با تاکید بر این که در دوره گاوبانگی باید آرامش در طبیعت برقرار شود تا شاهد زاد و ولد بهتر مرال ها بود، از جنگل نشینان خواست تا در این مدت از ورود به مناطق حفاظتی به خصوص مناطقی که مرال ها به سر می برند خودداری کنند.

مدیر پارک ملی گلستان خاطر نشان کرد: مردم باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که در این فصل که فصل جفت‌گیری مرال‌ها است نباید هیچگونه استرسی را با نزدیک شدن به محل حضور این گونه برای آن‌ها ایجاد کنند چرا که اگر مرال‌ها متوجه حضور و صدای انسان‌ها شوند، متفرق می‌شوند و جفت‌گیری در این زمان که تنها زمان جفت‌گیری مرال‌ها است صورت نمی‌گیرد و در نتیجه باعث کاهش جمعیت این گونه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه افراد در فصل گاوبانگی درصورت تشخیص حضور شکارچیان در منطقه چه اقدامی باید انجام دهند، تاکید کرد: مردم هیچ ‌موقع نباید خود را به‌صورت مستقیم با شکارچی درگیر کنند بلکه باید با شماره تلفن‌هایی که در دسترس آن‌ها قرار می‌دهیم، تماس بگیرند و نیروهای محیط‌بان را از حضور شکارچیان مطلع کنند چراکه درگیری مستقیم افراد با شکارچیان می‌تواند خطرات زیادی را به‌همراه داشته باشد بنابراین تنها کاری که باید انجام دهند اطلاع‌رسانی به محیط‌بانان است.

وی ضمن انتقاد از برخی گردشگران گفت: تعداد معدودی از گردشگران زمانی که در فصل گاوبانگی در مناطق حفاظت شده حضور پیدا می‌کنند، زباله‌های خود از جمله شیشه و پلاستیک را در منطقه رها می‌کنند. ما انتظار داریم کسانی که دوستدار محیط زیست و طبیعت‌گرد هستند آثاری از خود در عرصه‌های طبیعی بر جای نگذارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز