بازپیرایی و مرمت کاشی‌کاری‌های مجموعه مفخم بجنورد

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۱۳:۳۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۷۸۲۷۲
بازپیرایی و مرمت کاشی‌کاری‌های مجموعه مفخم بجنورد
معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی از اجرای مرمت کاشی‌کاری‌ها و تزئینات عمارت و آیینه‌خانه مفخم بجنورد با اعتبار چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، علی مستوفیان اظهار کرد: «پروژه بازپیرایی، پاک‌سازی سطح و مرمت کاشی‌کاری‌های عمارت مفخم بجنورد برای نخستین بار در حال اجرا است.»

او با بیان اینکه مرمت آیینه‌کاری‌ها و سایر تزئینات آیینه‌خانه نیز هم‌زمان با این پروژه انجام می‌شود، تصریح کرد: «چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته است.»

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته‌شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

مصالح بکار رفته در بنا آجر با ملات گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است، سرتاسر بنا با کاشی‌های خشتی و هفت‌رنگ زیبا در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی‌کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز