بیماری هپاتیت یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی در سطح جهان

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۱۴:۰۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۷۸۹۱۸
بیماری هپاتیت یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی در سطح جهان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: امروزه، یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی در سطح جهان که سالانه سلامت میلیون‌ها نفر را درگیر و منجر به ناتوانی و مرگ آن ها می‌شود، بیماری هپاتیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر افشین دلشاد افزود: هپاتیـت به معنای التهاب و ورم کبدی است که به آن یرقان یا زردی نیز می گویند و هنگامی که کبد ملتهب یا آسیب دیده شود عملکرد آن می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

وی کبد را یکی از مهمترین اعضای بدن دانست و گفت: کبد نقش حیاتی را در زندگی ما ایفا می کند و وظیفه اولیه کبد، تصفیه هر چیزی که ما می خوریم است.

دکتر دلشاد ادامه داد: کبد در مراقبت از عفونت ها کمک کرده و میکروب ها و سایر مواد سمی را از خون خارج و به سلامت ما کمک می کند همچنین کبد مسئول ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قند خون و تنظیم کلسترول و نیز مسئول کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر است.

وی اظهار داشت: هپاتیت در اثر عوامل مختلفی از جمله بسیاری از داروها، ویروس های مختلف، بیماری های خود ایمنی و بیماری های ژنتیکی پدید می آید.

دکتر دلشاد هپاتیت را به دو نوع حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: چنانچه این بیماری و علائم آن کمتر از 6 ماه به طول انجامد بــه آن هپاتیت حاد و اگر طول مدت آن از 6 ماه بیشـتر باشـد به آن هپاتیت مزمن گفته می شود.

وی ویروس ها را مهم ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت خواند و گفت: رایج ترین ویروس های هپاتیت، ویروس هپاتیت  A، ویروس هپاتیت B و ویروس هپاتیت C است که بیماری هپاتیت A و B پس از بیماری سل و مالاریا شایعترین بیماری عفونی و مسری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز