فوت چندین عضو یک خانواده در ابتلاهای خانوادگی به کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۱۴:۵۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۸۶۳۵۲
فوت چندین عضو یک خانواده در ابتلاهای خانوادگی به کرونا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 75 نفر از کارکنان بهداشت و درمان استان در مرخصی استعلاجی اند، زیرا به دلیل افزایش بیماران و ارتباط نزدیک پرسنل با آنها ابتلا به کرونا در بین کارکنان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر سید احمد هاشمی با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار تا روز 18 آبان ماه، وضعیت بیماری کووید 19 در استان خراسان شمالی همچون بسیاری از استان ها وضعیت نامناسبی دارد و قرمز است، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر 326 بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه طی هفته گذشته متوسط مرگ و میر در استان به هشت نفر رسیده است، گفت: این در حالی است که قبل از این میانگین فوتی ها کمتر از سه نفر بوده که اکنون وضعیت مطلوبی نیست.

دکتر هاشمی اضافه کرد: دو شب گذشته تعداد بستری ها در بیمارستان ها طی یک روز به 56 نفر رسید و اگر با این روال پیش رود قطعا به بیش از 100 نفر بستری خواهد رسید و این آمارها نشان از پر شدن ظرفیت های بیمارستانی استان دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد در مرز پر شدن قرار گرفته است، افزود: سه واحد " ICU " در این بیمارستان تکمیل شده و واحد " ICU " چهارم در حال راه اندازی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تامین نیرو در دو بخش بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد جهت ارائه خدمات در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: تمامی این تمهیدات در دستور اجرا قرار داده شده اما اگر روال به همین صورت باشد نه تنها بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد بلکه سایر بیمارستان های شهر بجنورد و استان نیز باید با بیماران کرونایی اختصاص داده شود.

 

افزایش تعداد فوتی ها به بیش از 20 نفر طی یک ماه آینده

دکتر هاشمی یادآور شد: تمامی این آمارها نشان از روزهایی با وضعیت نامطلوب دارد که بیماران با شرایط وخیم در بیمارستان ها بستری خواهند شد و متاسفانه بسیاری از این گروه فوت خواهند کرد و براساس پیش بینی های انجام شده با این روند طی 30 روز آینده احتمال فوتی های ناشی از کرونا روزانه به بیش از 20 نفر خواهد رسید.

وی در خصوص تاثیر بازگشایی مدارس بر روند افزایش ابتلا به بیماری در سطح استان توضیح داد: علاوه بر رصد روزانه مدارس در سطح استان، هر دو هفته آمار مورد بررسی قرار می گیرد که از 15 شهریور تاکنون موارد ابتلا در مدارس کاهشی بوده و ابتلا بیشتر در خارج از مدارس صورت گرفته است.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: گروه سنی ابتلا از زمان بازگشایی مدارس تاکنون مربوط به افرادی بوده اند که در مدارس حضور نداشته اند، همچنین بررسی وضعیت معلمان نیز به همین صورت گزارش شده است.

 

خانوادگی شدن ابتلا به کرونا در خراسان شمالی

این مقام مسئول بیان داشت: در پیک پیش رو در آغاز فصل پاییز ابتلاها به سمت خانوادگی شدن پیش رفته و چرخه ویروس توسط افراد بدون علائم و مبتلا در محیط خانواده باعث ابتلای بقیه اعضا شده که ناشی از برگزاری دورهمی ها، رفت و آمدهای خانوادگی است.

دکتر هاشمی گفت: بیماران مبتلا شده زمانی که مراجعه می کنند تعداد زیادی از اعضای یک خانواده را درگیر و متاسفانه یک تا دو نفر به خصوص افراد دارای بیماری های زمینه ای و سن بالا نیز فوت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین حضور در تجمعات از جمله مراسم عروسی و عزا را یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش ابتلاها عنوان کرد و گفت: این در حالی است که تالارها و رستوران ها مجاز به اجرای مراسم نیستند اما خانواده ها به صورت پنهانی اقدام به برگزاری مراسمات در روستاها، خانه باغ ها و منازل شخصی می کنند که عواقب سختی به همراه دارد.

دکتر هاشمی در پاسخ به این سوال که با وخیم شدن شرایط و کمبود مکان بیمارستانی تدبیری برای ایجاد نقاهتگاه اندیشیده شده، گفت: در ماه های نخست شیوع کرونا نقاهتگاه هایی در سطح استان ایجاد شد که با آرام شدن وضعیت، مورد استفاده قرار نگرفت، اما اگر وضعیت روند بیماری با این سرعت پیش رود، قطعا باید تخت های بیمارستانی زیادی را آماده سازی کرد.

 

احساس نیاز در خصوص تخت های بیمارستانی و تنفس مصنوعی

این مقام مسئول افزود: در زمان فعلی به نقاهتگاه کمتر نیاز است و در حال حاضر بیشترین نیاز در بخش تخت های بیمارستانی و تنفس مصنوعی وجود دارد که قطعا اگر ظرفیت تخت ها تکمیل شود برای بیمارانی که وضعیت وخیمی ندارند نقاهتگاه در نظر گرفته خواهد شد.

دکتر هاشمی گفت: اکنون در سایر بیمارستان های استان آمادگی نسبی ایجاد شده است که در صورت نیاز از ظرفیت آنها بهره گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه تعداد نمونه گیری های انجام شده در سطح استان طی ماه های گذشته کمتر از 150 نمونه در روز بوده است، افزود: طی این هفته تعداد نمونه ها به بیش از 500 نمونه در روز رسیده، در حالی که  ظرفیت دو آزمایشگاه فعال در شهرستان های بجنورد و اسفراین حداکثر قادر به پاسخگویی 400  تا 450 نمونه در طول روز است.

هاشمی با بیان اینکه رایزنی ها برای راه اندازی آزمایشگاهی در مرکز بهداشت بجنورد صورت گرفته است، گفت: همچنین آموزش جهت اجرای برخی از فرآیندهای انجام آزمایش ها در شهرستان ها شروع شده که بخشی از روند نمونه گیری در شیروان انجام و برای مرحله PCR به بجنورد منتقل شود.

 

اعلام آمادگی آزمایشگاه های خصوصی برای انجام تست کرونا

وی همچنین به اعلام آمادگی آزمایشگاه های بخش خصوصی جهت انجام تست های کرونا اشاره کرد و گفت: طی دو هفته آینده انجام آزمایش در یکی از آزمایشگاه های سطح شهر بجنورد آغاز خواهد شد و مذاکره در شهرستان شیروان و اسفراین انجام شده که با ورود آزمایشگاه های خصوصی دغدغه مردم کمتر شود.

دکتر هاشمی یادآور شد: در حوزه کیت های آزمایشگاهی مشکل و کمبودی وجود ندارد، بیشترین کاستی ها در بخش تجهیزات زیرساختی و نیروی انسانی است که در حال حاضر نیروها به صورت سه شیفت در حال انجام آزمایش و نمونه گیری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مدت دو ماه گذشته بسیاری از پرسنل  آزمایشگاهی استان مبتلا به کرونا شدند و از چرخه خدمت رسانی دور شدند و یکی از دلایل ایجاد تاخیر در مقطعی از زمان در پاسخگویی آزمایشات این بوده است.

 

مرخصی استعلاجی 75 پرسنل بهداشت و درمان مبتلا به کرونا

وی با بیان اینکه پرسنل بهداشت و درمان استان به شدت در حال آسیب هستند، گفت: در حال حاضر 75 نفر از پرسنل بهداشت و درمان استان در مرخصی استعلاجی اند، زیرا به دلیل افزایش بیماران و ارتباط نزدیک پرسنل با آنها درگیری بیشتری ایجاد شده است و ادامه این روند خدمت رسانی به بیماران را خدشه دار خواهد کرد.

دکتر هاشمی گفت: مردم باید نکاتی که دائما اطلاع رسانی می شود را مدنظر قرار دهند و از هر گونه اجتماع دوری کنند، علاوه بر این باتوجه به سرد شدن هوا و بسته شدن پنجره ها نسبت به ایجاد تهویه مناسب  اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: افرادی که نتیجه آزمایش ابتلا به کرونا در آنها مثبت شده، قرنطینه را جدی بگیرند،  متاسفانه برخی افراد علی رغم اینکه توصیه می شود در منزل بمانند، به خارج از منزل مراجعه می کنند و باعث انتقال بیماری می شوند.

وی یادآور شد: قطعا محدودیت هایی که مجددا وضع شده در پیشگیری از کنترل بیماری موثر واقع خواهد شد، زیرا هر اقدامی که مانع از تجمع شود شیوع را کاهش خواهد داد.

دکتر هاشمی گفت: در شرایط پیش رو و تمایل گروه زیادی از جامعه نسبت به استفاده از ماسک در محیط های اجتماعی قطعا احتمال بروز خیلی از بیماری های تنفسی کاهش پیدا می کند و عفونت های چرکی گلو، عفونت گوش در اطفال، بیماری های تنفسی در مقایسه با سال های گذشته کمتر گزارش شده است.

 

شناسایی سه بیمار مبتلا به آنفولانزا طی هفته گذشته

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علائم بیماری کووید 19 با علائم سرماخوردگی از لحاظ بالینی خیلی تفکیک پذیر نیستند، گفت: بنابراین هر بیماری که از لحاظ تنفسی مشکل دارد و به کلینیک ها مراجعه می کند به عنوان مشکوک به کرونا در نظر گرفته می شود مگر اینکه خلافش ثابت شود.

دکتر هاشمی اضافه کرد: تشخیص بیماری منوط بر این است که افراد به مراکز 16 ساعته مراجعه کنند و کسانی که علائم سرماخوردگی و تنفسی پیدا می کنند باید خود را در منزل قرنطینه کنند تا بعد از دریافت نتیجه تست بیماری تایید یا رد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالیخاطرنشان کرد: طی رصد انجام شده در هفته گذشته به صورت رندومی از 420 نمونه، سه نمونه مبتلا به آنفولانزا در استان شناسایی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز