اهمیت معاینات سالانه قند خون در افراد معرض خطر دیابت

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۶:۲۹:۲۳
کد خبر: ۱۰۸۹۳۹۵
اهمیت معاینات سالانه قند خون در افراد معرض خطر دیابت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: افراد در معرض خطر دیابت، سالیانه قند خون خود را بررسی کنند و افراد مبتلا به دیابت نیز ماهانه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و معاینات سالانه نزد پزشکان متخصص انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر افشین دلشاد اظهار کرد: دیابت به عنوان یک بیماری جدی و طولانی‌مدت زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید و  یا به طور موثر از آن استفاده کند.

وی با اشاره به طبقه بندی دیابت در سه گروه دیابت نوع ۱، نوع 2 و بارداری گفت: دیابت نوع 1 بیماری دوران کودکی و نوجوانی بوده ولی در هر سنی رخ می دهد و در شرایط تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، مبتلایان به دیابت نوع یک می توانند در سلامت زندگی کنند.

دکتر دلشاد افزود: عدم دسترسی به انسولین، عدم تشخیص و یا تاخیر در تشخیص دیابت نوع ۱ منجر به کتواسیدوز دیابتی (علت شایع مرگ در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت) ‌می شود.

وی درخصوص دیابت نوع 2 بیان کرد: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران دیابتی در سراسر جهان دیابت نوع ۲ گزارش شده و آموزش، خودمراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو در کنترل این بیماری موثر است.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: پیشگیری از دیابت نوع 2 یا ابتلا به عوارض آن با خود مراقبتی امکان پذیر بوده و در برخی موارد در اوایل بیماری قابل بهبود است اما هیچ مداخله موثر و ایمن در حال حاضر برای پیشگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد.

وی تاکید کرد: افراد در معرض خطر، سالیانه قند خون خود را بررسی کنند و افراد مبتلا به دیابت نیز ماهانه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و معاینات سالانه نزد پزشکان متخصص قلبی عروقی، چشم، غدد و داخلی انجام دهند چرا که عدم مراقبت دوره ای و کنترل قند خو ن در طولانی مدت باعث عوارض چشمی، قلبی عروقی، کلیوی و عصبی می شود.

دکتر دلشاد اظهار داشت: میزان شیوع دیابت در استان ما حدود 6 درصد از جمعیت بالای 30 سال استان است و از هر 100 زن باردار نیز 7 نفر به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

وی با اشاره به این که دیابت در بین افراد چاق بیشتر است، گفت: وجود چربی زیاد مخصوصا در ناحیه شکم موجب افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین شده و در نتیجه باعث بالا رفتن قند خون فرد چاق می شود لذا برای پیشگیری از دیابت، وزن خود را در حد مناسب حفظ کنید.

دکتر دلشاد ادامه داد: تحرک و فعالیت بدنی به مدت حداقل 30 دقیقه، رژیم غذایی مناسب شامل 5-3 وعده میوه و سبزیجات در روز، کاهش مصرف قند و چربی های اشباع، کنترل استرس و پرهیز از استعمال دخانیات از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز