هر خانوار عشایر خراسان شمالی در ایام کوچ بیش از ۴۰ میلیون ریال متحمل هزینه رفت و آمد شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۳:۴۴:۲۱
کد خبر: ۱۰۹۸۶۲۰
هر خانوار عشایر خراسان شمالی در ایام کوچ بیش از ۴۰ میلیون ریال متحمل هزینه رفت و آمد شد
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: هر خانوار عشایری این استان در ایام کوچ بیش از ۴۰ میلیون ریال متحمل هزینه رفت و آمد شد این در حالی است که در سال های گذشته دام ها را پیاده جا به جا می کردند که حتی در میانبند ها تعلیف نیز می شدند اما شرایط کرونا آنان را متحمل هزینه های زیادی کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمدرضا قلی پور افزود: عشایر استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می کردند که امسال از خودرو برای انتقال دام خود استفاده کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر خانوارهای عشایری در پایان فصل ییلاق بیشتر در شهرستان مانه و سملقان مستقر شده بودند تا حدی هزینه ها جا به جایی تا مراوه تپه استان گلستان کاهش یافت.

وی اظهار داشت: اما خانوار های عشایری که در بهار سال جاری از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی شهرستان های شیروان، فاروج، اسفراین ، بجنورد کوچ کرده بودند بیش از این متحمل هزینه شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر امسال در دو فصل کوچ بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال بابت حمل و نقل هزینه کردند.

مدیرکل عشایری خراسان شمالی افزود: هر ساله با آغاز سرما در مناطق ییلاقی خانوارهای کوچرو عشایر این خطه، برای زمستان‌گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین، بخش هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان و نیز مناطق مراوه تپه، کلاله و گنبد در استان گلستان حرکت می کنند.

وی تصریح کرد:۱۷۰ میلیارد ریال خسارت به عشایر استان به علت استفاده از وسایل نقلیه برای جابه‌جایی دام در شرایط کرونایی وارد شد.

این استان پنج هزار خانوار عشایری دارد که از مجموع این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ خانوار کوچ رو هستند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز