پنج خانه بهداشت سیار برای عشایر خراسان شمالی ایجاد می‌شود

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۴:۰۶:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۸۶۴۸
پنج خانه بهداشت سیار برای عشایر خراسان شمالی ایجاد می‌شود
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: پنج خانه بهداشت سیار با استخدام بهورزهای ویژه این قشر برای نخستین بار در استان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمدرضا قلی‌پور افزود: هم اینک مجوز راه اندازی این خانه های بهداشت سیار توسط دانشگاه علوم پزشکی استان صادر شده است و پنج نفر نیروی بهورز با رشته های مرتبط نیز به‌کارگیری خواهند شد، این افراد به همراه عشایر زندگی کوچرویی دارند.

وی گفت: تاکنون خانوارهای عشایری این استان از خانه های بهداشت محروم بوده اند و برای دریافت خدمات بهداشت و درمان به روستاهای اطراف و یا شهرها مراجعه می کردند.

وی گفت: دسترسی خانوارهای عشایری به خانه های بهداشت سخت است که این امر موجب شده بود کمتر فرصت مراجعه به مراکز بهداشت و درمان داشته باشند.

قلی پور اظهار داشت: دسترسی سخت باعث شده بود که برخی از بیماران برای درمان به مرکز پزشکی دیر مراجعه کنند که بیماری آنان پیشرفت می کند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: جمعیت ۳۰ هزار نفری عشایر استان برای دستیابی به شاخص‌های ارزشمند در عرصه سلامت نیاز به ۱۰ خانه بهداشت سیار در مناطق ییلاقی و قشلاقی دارند.

قلی‌پور اظهار داشت: هم اینک خانوارهای عشایری این استان به علت نبود خانه های بهداشت سیار از خدمات آن بی‌بهره هستند.

وی  افزود: در گذشتنه تنها یک کانکس برای حوزه بهداشت در منطقه شاه جهان اسفراین در نظر گرفته شده بود اما به علت نبود نیرو و توجه نکردن مسوولان و عشایر جمع آوری شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: کانکس هایی که برای خانوارهای عشایری اختصاص یافته است امکانات و تجهیزات مورد نیاز را نیز دارد.

قلی پور گفت: در تامین نیروی انسانی این مراکز از فرزندان عشایر به‌کارگیری می شوند که این امر باعث ماندگاری در این مراکز خواهد شد.

وی افزود: خانوارهای عشایری این استان در فصل ییلاق در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد و در قشلاق نیز در  مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و همچنین در مناطقی از مانه ‌وسملقان،  راز و جرگلان، جاجرم و کالیمانی و میاندشت اسفراین مستقر می شوند که دسترسی به امکانات روستایی و شهری برای آنان سخت است.

قلی پور اظهار داشت: دوری راه، سخت گذر بودن راه ها و پراکندگی مناطق اسکان عشایر باعث مشکلاتی در ارائه خدمات به خصوص حوزه بهداشت و درمان می شود.

وی ارائه خدمات بهداشت و درمان را از نیازهای اصلی این قشر دانست و گفت: باید تمامی امکانات مانند خدمات روستایی در اختیار این قشر مظلوم و تولید کننده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خانوارهای عشایری این استان در برخی از شاخص ها نسبت به جمعیت روستایی و شهری عقب هستند اظهار داشت: تمامی دستگاه ها باید در خصوص ارائه خدمات به خانوار های عشایری تلاش جدی داشته باشند و کمک به این قشر باید در کنار سایر اقشار قرار گیرد.

 

نظر شما