رییس دانشگاه علوم پزشکی خبر داد:

بهره برداری از مرکز درمان نابروری و جراحی قلب تا پایان سال

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۱۰:۲۳:۲۶
کد خبر: ۱۱۲۷۹۳۸
بهره برداری از مرکز درمان نابروری و جراحی قلب تا پایان سال
همزمان با فرارسیدن چهل و دومین دهه فجر انقلاب اسلامی، رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و معاونین این دانشگاه در یک نشست خبری ضمن تببین دستاوردهای این دانشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، همزمان با فرارسیدن چهل و دومین دهه فجر انقلاب اسلامی، رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و معاونین این دانشگاه در یک نشست خبری ضمن تببین دستاوردهای این دانشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

به گزارش پایگاه خبری وبدا، دکتر سید احمد هاشمی در این نشست خبری اظهار کرد: وقتی خیز جدیدی درشیوع کرونا شروع می شود ابتدا درصد تست های مثبت افزایش پیدا می کند سپس تعداد بیماران سرپایی و مراجعه کنندگان بیشتر و بعد تعداد بستری ها اضافه می شود درنهایت طی هفته سوم میزان مرگ و میر افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در دو هفته اخیر جواب تست ها زیر 10 درصد مثبت می شد ولی از چند روز گذشته بیش از 30 درصد تست ها مثبت شدند همچنین در اجرای طرح شهید سردار سلیمانی نیز متاسفانه تست های رپید در حال افزایش است که این نشان دهنده عادی انگاری مردم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است بنابراین مجددا به زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی تاکید می کنم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه ستاد کرونا فرمایشی نیست، گفت: در ابتدای شیوع کرونا ماه های اول  ستاد کرونا  هفتگی یا هردو هفته برگزار می شد که در حال حاضر ستاد ملی به صورت ویدئوکنفرانسی هفته ای یک روز برگزار می شود و با توجه به اینکه مشکلات مربوطه نیاز به طرح در جلسه داشته باشد نسبت به قبل کمتر شده و از طرفی دستورالعمل ها شفافتر شده است نیاز به برگزاری زود به زود این جلسات کمتر احساس میشود ودر برخی مواقع و مناسبت های خاص این ستاد به صورت حضوری برگزار می شود.

وی درخصوص مرکز درمان ناباروری گفت: تا قبل از ۱۵ اسفندماه سال جاری مرکز ناباوری استان به طور کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد و نیروی انسانی و تجهیزات آن نیز تامین شده است

وی اظهار داشت: ساختمان و تجهیزات مرکز جراحی قلب نیز آماده شده است و طی 10 الی 15 روز آینده اولین آنژیوگرافی را در مرکز جراحی قلب استان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این که در سال گذشته ۲۰۰ بیمار قلبی در ماه به سایر استان ها اعزام می شدند، گفت: خوشبختانه با بهره برداری مرکز جراحی قلب استان بار انتقال بیمار و هزینه بیماران کاهش پیدا می کند.

دکتر هاشمی با اشاره به این که تعداد تخت ICU قبل ازکرونا 45 تخت بود، افزود: با شیوع کرونا تعداد این تخت ها را به 105 تخت افزایش دادیم و مازاد ظرفیت دانشگاه ICU ایجاد کردیم که تجهیزات هر تخت ICU حدود 6 میلیارد ریال هزینه داشته که از  اعتبارات وزارت بهداشت و تاحدی از کمک خیرین استفاده شده است.

 

دانشگاه با هیچ توسعه ای مخالفت نمی کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص تعیین تکلیف بیمارستان امام رضا (ع) با  اشاره به اجرای طرح توسعه ای مجموعه گردشگری عمارت مفخم و بحث واگذاری بیمارستان مذکور برای اجرای این طرح اظهارکرد: دانشگاه علوم پزشکی با هیچ توسعه ای در سطح استان مخالت نمی کند.

دکتر هاشمی ادامه داد: عمارت مفخم که در محوطه بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد واقع شده است از سالی که خراسان شمالی از استان خراسان بزرگ جدا شد در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفت تا یادبودی به عنوان اثر فرهنگی باشد و خدمات فرهنگی ارائه دهد.

وی افزود: علاوه بر آن به دلیل مباحث قانونی که وجود داشت، ساخت و ساز در اطراف این اثر تاریخی نیز ممنوع، و در نتیجه توسعه این بیمارستان نیز متوقف شد.

هاشمی با بیان اینکه از سوی دیگر بیمارستان وقف خاص درمانی است، ادامه داد: جلسات مختلفی برای این موضوع برگزار شده که جایگزین این بیمارستان ساخته شود و در صورت  اخذ مجوزهای مربوطه از وزارت متبوع  برای طرح مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین برای واگذاری بیمارستان نیاز به مجوز وزارتی می باشد و دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص اختیاری ندارد جناب آقای استاندار  نیز مکاتباتی را برای همین منظور با وزیر بهداشت انجام داده که هنوز پاسخ آن ارائه نشده است و هم اکنون نیز در این بیمارستان خدمات درمانی به شهروندان در حال ارائه می باشد.

 

انجام 1000 تست در یک روز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این نشست رسانه ای درخصوص بازگشایی تالارها و اصناف بیان کرد: بیماری کرونا یک سال است که تمام دنیا را درگیر کرده و در بهترین شرایط یک سال دیگر نیز این بیماری را خواهیم داشت و در تمام دنیا قضیه بهداشت و اقتصاد در برخی مواقع روبروی هم قرار گرفته است.

به گزارش وبدا، دکتر افشین دلشاد بیان کرد: هر چه محدودیت ها بیشتر شود کنترل بیماری بهتر انجام می شود که طی دو بار اعمال محدودیت شدید در بازگشایی اصناف شاهد کاهش آمار کرونا بودیم که وقتی بازگشایی انجام شد به دنبال آن با عادی انگاری مردم روبرو شدیم و در نتیجه آمار کرونا افزایش پیدا کرد.

وی عنوان کرد: نمی توانیم دو سال تمام جامعه را با محدودیت روبرو کنیم چون اقتصاد جامعه این اجازه را به ما نمی دهد و مردم نمی توانند از خدمات اصناف استفاده نکنند بنابراین آن چیزی که اهمیت دارد تعادل است و بهتر است با محدودیت ها بازگشایی را داشته باشیم و این باید توسط عموم مردم رعایت شود.

دکتر دلشاد با اشاره به این که 51 بازرس بهداشت و محیط در دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می کنند گفت: با وجود افزایش نیروهای بازرسی در طرح شهید سلیمانی بازدید از تمامی اصناف به صورت پیوسته وجود ندارد، لذا این وظیفه و نقش مهم اصحاب رسانه است که مردم را نسبت به این بیماری حساس کنند تا بدانند این محدودیت ها برای حفظ سلامتی خود آن ها است.

وی با بیان این که طرح شهید سلیمانی با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد و به هیچ عنوان متوقف نمی شود، گفت: مفتخرم به این که اعلام کنم طی روز گذشته تعداد هزار تست رپید در استان گرفته شد و هر چه شرایط عادی تر شود ما حساس تر می شویم و تا زمانی که کرونا است ما نظارت ها را ادامه می دهیم.

 

کرونا تمام نشده،عادی انگاری نکنیم

وی تاکید کرد: اعلام وضعیت رنگ بندی زرد و آبی به معنی برداشتن پروتکل ها و نزدن ماسک نیست و تنها زمانی می توان ماسک را برداشت که وضعیت سبز شود و فرد مبتلا به کرونا نداشته باشیم.

وی درخصوص زدن واکسن کرونا گفت: زدن واکسن نیز به معنای پایان رعایت پروتکل های بهداشتی نیست و بنابراین از اصحاب رسانه می خواهم با موج عادی انگاری مردم مقابله کنند و افکار عمومی را به عنوان یک فرهنگ شکل دهند که بیماری کرونا هنوز تمام نشده است.

وی درخصوص شلوغی مطب ها و کلینیک ها گفت: متاسفانه زیرساخت های بهداشت و درمان نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا برای شرایط کرونا درست نشده بود و در حال حاضر که با این بیماری روبرو هستیم باید اصلاحات ساختمانی ساختاری انجام شود که در کوتاه مدت انجام نمی شود.

وی ادامه داد: بطور مداوم  بازرسی ها از مطب ها و کلینیک ها با همکاری معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی انجام می شود و مرتبا اخطار می دهیم ولی درخصوص پلمپ آن ها نمی توان همیشه اقدام به این کار کرد چرا که منجر به تجمع در واحدهای درمانی دیگر خواهد شد .

وی ضمن تشکر از اصناف استان گفت: خوشبختانه استان ما کمترین پلمپ ها را داشت که علت آن هم همکاری صنوف است و از آن ها قدردانی می کنم.

وی با اشاره به این که بستن برخی مکان ها باعث ازدحام جمعیت در واحد های دیگر  و ابتلای بیشتر به کرونا می شود، گفت: بستن مطب، رادیولوژی، داروخانه و یا پمپ بنزین از این دسته هستند چرا که بستن یا پلمپ برخی از این اماکن موجب ازدحام در دیگر اماکن می شود.

 

صدور مجوز تولید ماسک در استان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درخصوص تعطیلی برخی از کارگاه های تولید ماسک  گفت: برای 6 کارگاه تولیدی استان تا یکم شهریورماه امسال، مجوزهای موقت  صادر شد که برخی از آن ها مجوز قانونی دریافت کردند و داروخانه ها، و اصناف ملزومات و تجهیزات پزشکی و دیگر نهادهای استان ملزم به خرید ماسک از این کارگاه ها شدند.

دکتر علی یوسفی افزود: خوشبختانه با ثبت نام این کارگاه در سایت IMED می توانند در سراسر کشور فعالیت داشته باشند و تاحدود زیادی از این کارگاه ها حمایت مالی و تسهیلات صورت گرفته است.

 

ابتلای بیش از نیمی از گروه پرستاری به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این نشست خبری بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۷ بازدید از درمانگاه های عمومی، 6 بازدید از درمانگاه های تخصصی، ۱۱ بازدید از درمانگاه های دندانپزشکی، 10 بازدید از مراکز جراحی محدود و ۵۱ بازدید از بیمارستان های سطح استان انجام شده است.

وی افزود: 101 بازدید از مطب های عمومی، ۱۴۳ بازدید از مطب های تخصصی، 76 بازدید از دندانپزشکی های عمومی و تخصصی، 19 بازدید از مراکز پرستاری و مامایی، 63 بازدید از موسسات پیراپزشکی و دفاتر کار و 72 بازدید از مراکز MMT انجام شد که در همین مدت ۵۱ تذکر برای این مراکز صادر شده است.

به گزارش وبدا، دکتر قاسم بیانی با اشاره به ابتلای 41 پزشک به کرونا عنوان کرد: ۹۶۵ پرستار از ابتدای شیوع کرونا به بیماران بستری خدمات ارائه کردند که 467 نفر از گروه پرستاری در این مدت به کووید ۱۹ مبتلا شدند.

وی ادامه داد: 55 درصد گروه پرستاری به کرونا مبتلا شدند که مجموعا ۵۹۶ روز استعلاجی برای این گروه پرستاری ارائه شده است.

وی میزان ضریب پرستار به تخت در استان را 0.84 درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ضریب کشوری آن 1.2 درصد است.

 

جذب 444 پرستار در آزمون استخدامی

دکتر فرهاد وفایی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درخصوص کمبود پرستار بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا به واسطه اورژانسی بودن وضعیت، 440 پرستار طرحی را در واحدهای بهداشت و درمان به کارگیری کردیم و در آزمون آتی استخدامی که 24 بهمن انجام خواهد شد، 444 پرستار دیگر جذب دانشگاه خواهند شد.

دکتر محمد رضا صفدری معاون آموزشی این دانشگاه نیز در خصوص دوره دستیاری اطفال گفت: این دوره امسال با پذیرش سه نفر برگزار شد و امیدواریم با توجه به مراحل انتهایی تسهیل سند توسعه متوازن سلامت در منطقه 9 ، در طول سال های آتی بتوانیم در جهت توسعه بیشتر رشته ها حرکت کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز