معاون توسعه مدیریت خراسان شمالی:

مرز ایران و ترکمنستان مرز صلح است

۱۳۹۹/۱۲/۳۰ - ۲۲:۴۴:۴۵
کد خبر: ۱۱۵۵۰۸۳
مرز ایران و ترکمنستان مرز صلح است
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی در نشست ویدئو کنفرانس با معاون استاندار آخال از کشور ترکمنستان بر تقویت تعاملات فرهنگی بین دو کشور با هدف استحکام روابط تاکید کرد و گفت: مرز ایران و ترکمنستان مرز صلح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، علی بیگ زاده در این نشست با تاکید بر اینکه مردم ایران و ترکمنستان اشتراکات زیادی دارند، افزود: هر ساله ایرانیان به مانند مردم ترکمنستان عید نوروز را جشن می‌گیرند که این یکی از نقاط اشتراکی بین دو کشور است.

بیگ زاده گفت: حس اعتماد متقابل به یکدیگر علت اصلی دوستی دو ملت ایران و ترکمنستان است که موجب شده است دو کشور با بهره مندی از این ویژگی، فرصت همکاری های بیشتر را فراهم کرده و در شرایط سیاسی و اقتصادی مختلف از حیات تاریخی خود فاصله نگرفته و همیشه از یکدیگر حمایت کنند.

بیگ زاده با تاکید بر اینکه دو ملت ایران و ترکمنستان نقاط مشترک فرهنگی زیادی دارند که نقش بسزایی در ارتباطات سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی دارد، گفت: یکی از نقاط فرهنگی مشترک دو کشور مخدومقلی فراغی، شاعر مشهور ترکمن است که هر ساله علاقمندان زیادی از کشور ترکمنستان در آرامگاه این شاعر در ایران حضور می یابند. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی با اشاره به ریشه های مشترک قومیتی و فرهنگی بین دو کشور، افزود: مرزهای ما مرزهای صلح است و استان خراسان شمالی برای انجام برنامه های فرهنگی مشترک با کشور ترکمنستان آمادگی دارد.

بیگ زاده با اشاره با تاکید بر اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ های مشترک بین استان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی، گفت: در جلسه وبینار بین دو استاندار آخال و خراسان شمالی پیشنهاداتی مطرح شد که از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است که بر اجرایی شدن این پیشنهادات نیز تاکید داریم. بیگ زاده در بخش پایانی سخنان خود تدوین سند فرهنگی بین دو استان آخال و خراسان شمالی را پیشنهاد داد و گفت: می‌توانیم تعاملاتمان را بر اساس این سند دنبال کنیم.

 

نظر شما