کالبدگشایی و بررسی تلفات ناگهانی گله دام مانه و سملقان ازسوی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۱۴:۳۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۲۵۲۹
کالبدگشایی و بررسی تلفات ناگهانی گله دام مانه و سملقان ازسوی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی
در پی تلف شدن ناگهانی 184 رأس گوسفند و بز در روستای زوعلیا از توابع شهرستان مانه و سملقان، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با حضور در محل و اخذ شرح حال و کالبدگشایی، موضوع را بررسی و دستورات پیگیرانه را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، صبح جمعه یازدهم تیرماه جاری 184 رأس گوسفند از یک گله 570 رأسی بنا به اظهارات چوپان ها بعد از خوردن آب تانکری که از چشمه روستا تهیه شده بود، در کمتر از پنج دقیقه زمین گیر و در اطراف آبشخور تلف شدند. پس از دریافت گزارش تلفات از سامانه ارتباطی 1512، دکتر منا مؤمن معاون شبکه دامپزشکی شهرستان در محل حضور یافت و اقدامات اولیه شامل شرح حال گرفتن و کالبدگشایی دام را انجام داد. در ادامه نیز دکتر حمید رمضانی مدیرکل دامپزشکی استان به همراه دکتر مهیار شریفان مسئول آزمایشگاه مرکزی این اداره کل با حضور در محل، شخصا به بررسی تلفات، کالبدگشایی و نمونه گیری برای تشخیص دقیق علت تلفات ناگهانی پرداختند.

مدیرکل دامپزشکی استان هم چنین توصیه هایی خطاب به دامداران منطقه برای پیشگیری از تلفات بعدی و دستورات لازم برای دفن بهداشتی لاشه ها همراه با آهک و ضدعفونی محل بروز تلفات دامی با استفاده از فرمالین را صادر کرد که این اقدامات از سوی اکیپ های فنی دامپزشکی شهرستان به اجرا درآمد.

بر اساس این گزارش، باتوجه به علایم کالبدگشایی، شرح حال اخذشده و سرعت بالای مرگ و میر و تلفات وسیع، احتمال می رود این تلفات در اثر توکسیکوزیس NPN از طریق آب آشامیده شده در دام ها رخ داده باشد. این مسمومیت نوعی رخداد بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی(اوره و...) محسوب می شود که اغلب با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوارکنندگان همراه است. بر این اساس توصیه می شود تدابیر پیشگیرانه برای اجتناب از مصرف آب های آلوده به کود اوره کشاورزی در گله های دام اتخاذ شود./

 

نظر شما