خودداری از ذبح دام در منازل و معابر عمومی

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۱۲:۵۴:۱۳
کد خبر: ۱۲۰۹۵۱۷
خودداری از ذبح دام در منازل و معابر عمومی
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت بجنورد گفت: به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، مردم، دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، سیده طیبه حاتمی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، مردم از خرید دام زنده و یا گوشت هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، خودداری کنند.

وی بیان کرد: تب کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و ... از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که به راحتی قابل انتقال هستند بنابراین باید دام زنده از میادین عرضه مجاز تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری شود.

حاتمی با تاکید بر اینکه مردم دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند، گفت: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از دستکش، ماسک، چکمه برای ذبح استفاده کرده و حتما قبل و بعد از ذبح محیط و ابزار مورد استفاده را ضدعفونی کنند.

وی افزود: محل ذبح دارای تهویه و جریان هوای مناسب باشد، پس از ذبح محیط را با شوینده شسته و زباله ها به روش بهداشتی جمع کرده و خونابه‌ ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود همچنین هنگام خردکردن و پاک کردن گوشت قربانی، از ماسک و دستکش استفاده شود.

حاتمی تاکید کرد: به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، ذبح و مصرف نشود.

وی با بیان این که گوشت دام ذبح شده قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود، افزود: جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۴ درجه سانتی گراد، مصرف شود.

حاتمی خاطرنشان کرد: برخی از خانواده ها طبق رسم هر ساله در منزل اقدام به قربانی می کنند که این امر موجب تجمع می شود لذا در شرایط حال حاضر که ویروس کرونا به خصوص دلتا شیوع پیدا کرده است ضمن عمل به توصیه‌های بهداشتی، برای حفظ سلامت یکدیگر از دید و بازدیدهای عید سعید قربان خودداری کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز