کیسه پلاستیکی چالش صنایع نساجی

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۳:۱۴:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۴۳۰۷
کیسه پلاستیکی چالش صنایع نساجی
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ضمن گلایه از بهره برداران در استفاده از کیسه های پلاستیکی در جمع آوری محصول پنبه گفت: متاسفانه این امر به یک عادت برای کشاورزان تبدیل شده است که صنایع نساجی را با چالش مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، مهندس پژمان شهابی بهترین نوع کیسه برای جمع آوری وش پنبه را کتان دانست و افزود: کیسه های این محصول باید از جنس خودش باشد چرا که بعضا در تخلیه، بخش هایی از کیسه و نخ هایی که برای دوخت آن استفاده شده است باقی می ماند که به محلوج مخلوط خواهد شد و کیفیت محصول صنعت نساجی را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است افزود: نباید با سهل انگاری باعث پایین آمدن کیفیت این محصول بشویم بلکه باید تلاش کنیم هرساله به کیفیت آن بیفزاییم.

مهندس شهابی با بیان اینکه بیشتر صنایع نساجی علاقه مند به تحویل پنبه های از کشور قزاقزستان هستند افزود: جنس کیسه های پنبه های وارداتی کتانی است که این امر باعث استقبال صنایع خواهد شد همچنین تمامی مراحل جمع آوری این محصول به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری وش سه هزار و ۳۵۰ هکتار که شامل بیش از ۱۰ هزار تن محصول می شود از پنبه‌زارهای این استان توسط کارخانجات پنبه پاک کنی قراردادی خریداری شد، قیمت وش پنبه امسال بین ۲۷ تا ۲۹ هزار تومان است.

مهندس شهابی اظهار داشت: در اجرای کشت قراردادی پنبه در استان، تامین کود و نهاده های مورد نیاز، آموزش های ترویجی، ارائه خدمات فنی و خرید محصول برداشت شده توسط کارخانه طرف قرارداد، تامین و به پنبه کار ارایه شد از صنایع می خواهیم که کیسه های مناسب در اختیار بهره برداران قرار دهند.

وی گفت: به لحاظ تجاری نیز در سال جاری بازرگانی و خرید و فروش پنبه از رونق خوبی برخوردار بوده که باعث افزایش بهره روی و تولید این محصول شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به اقداماتی که برای بالا بردن کیفیت پنبه استان انجام شده است اشاره کرد و افزود: ارقام اصلاح شده زودرس این محصول از جمله رقم ساجدی به بهره برداران معرفی کردیم که علاوه بر مزایای برداشت زود هنگام باعث بالا بردن کیفیت این نهایی این محصول نیز خواهد شد.

مهندس شهابی اظهار داشت: در چند سال اخیر با برنامه های ترویجی کشاورزان را نسبت به ارقام اصلاح شده، زودرس و مقاوم به سرما توصیه می کردیم که بهره برداران نسبت به کشت ارقام در سطح مزارع کوچک به طور آزمایشی اقدام می کردند اما، در سال گذشته سطح زیر کشت رقم ساجدی گسترش یافت.

وی اظهار داشت: محصول رقم ساجدی در پنبه زارهای این استان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، به دلیل اینکه محصول زودهنگام برداشت می شود گیاه سبز است وش پنبه سفید و تمیز است، همراه محصول خار و خاشاکی وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال زراعی گذشته در سطح ۹ هزار هکتار از کشتزارهای استان پنبه کشت شده بود گفت: پیش بیینی می شود از این سطح ۲۷ هزار تن وش پنبه برداشت شود.

شهابی میانگین تولید محصول وش پنبه در هر یک هکتار را سه تن دانست و اظهار داشت: پارسال از پنبه زارهای استان ۱۷ هزار تن وش پنبه از سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار برداشت شده بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

وی یکی از علت های افزایش تولید در واحد سطح را استفاده از بذور اصلاح شده دانست و افزود: در سال های اخیر ضریب نفوذ بذور اصلاح‌شده پنبه در سطح استان افزایش یافت.

شهابی اظهار داشت: توزیع مناسب نهاده بذر و سموم مورد یناز، توسعه کشت مکانیزه، ایجاد سایت‌های آموزشی و ترویجی تغذیه‌ای، کاربرد هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد در مزارع استان، تشکیل شبکه های مراقب و پیش آگاهی در خصوص کنترل به‌موقع با عوامل خسارت زای پنبه استان، اجرای مزارع مقایسه‌ای p.v.s پنبه در مناطق مختلف جغرافیایی استان. مقایسه پنج رقم زودرس و متوسط رس داخلی و خارجی از جمله اقدمات انجام شده است.

وی گفت: بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

وی اظهار داشت: در استان هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی دایر است، یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار هستند که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار تن است.

انتهای پیام

نظر شما