۸۰ درصد باغ‌های خراسان شمالی فقر عناصر غذایی دارند

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۱۳:۵۶:۳۶
کد خبر: ۱۲۸۴۱۲۷
۸۰ درصد باغ‌های خراسان شمالی فقر عناصر غذایی دارند
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۰ درصد باغ‌های این استان فقر عناصر غذایی دارند به نوعی باغداران از انواع کودهای شیمایی برای تقویت خاک کم استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، مهندس محسن نظام دوست اظهار داشت: کشاورزان این استان در زراعت بویژه در گندم، جو و کلزا برای تقویت زمین از انواع کودهای شیمیایی استفاده می کنند اما در باغ ها این کمتر اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه در باغ‌های این استان به نوعی با کم مصرفی کود مواجه هستیم اظهار داشت: هم اینک در این شاخص با میانگین کشور و دنیا فاصله زیادی داریم.

مهندس نظام دوست اظهار داشت: در ۲ سال اخیر نیز به علت افزایش قیمت کود پتاسه و فسفاته مصرف این نوع کودها در اراضی استان کاهش یافته است در حالیکه استفاده از آن برای تقویت خاک امری ضروری است.

وی با بیان اینکه برخی از مواد غذایی خاک کاهش می یابد که تقویت خاک با انواع کود شیمیایی و بیولوژیکی مورد نیاز است اظهار داشت: کشاورزان در سال زراعی گذشته از انواع کود پتاسه و فسفاته به علت افزایش قیمت، کمتر مصرف کردند که توصیه می کنیم امسال در برنامه کاری کشت و کار در اراضی زراعی و باغ های خود قرار دهند.

وی گفت: کشت های مداوم در اراضی زراعی و همچنین در باغ ها باعث کاهش عناصر غذایی در خاک خواهد شد که به نوعی غنی کردن خاک الزام است که کشاورزان باید توصیه های کارشناسان را در این حوزه جدی بگیرند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کمبود نقدینگی یکی از علت های استفاده کم از انواع نهاده های کشاورزی از جمله کود در این استان است، اما باید برای تامین امنیت غذایی، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تامین عناصر غذایی در خاک باید طبق استانداردها از انواع کودهای شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده شود.

مهندس نظام دوست افزود: اگر خاک فقر عناصر غذایی داشته باشد باید از انواع کود طبق نظر کارشناسان برای بهبود خاک استفاده کرد.

وی از کشاورزان به خصوص باغداران که کمبود نقدینگی دارند خواست تا از کشاورز کارت استفاده کنند و اظهار داشت: این کارت ها برای تامین انواع کود و بذر در نظر گفته شده است ، کشاورزان می توانند از تسهیلات در این خصوص بهره ببرند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای خراسان شمالی در سال گذشته ۴۰ هزار تن انواع کود به عنوان سهمیه اعلام شد اما کشاورزان حدود ۳۷ هزار تن خرید کردند.

وی اظهار داشت: به طور میانگین در آمار پنج ساله این استان سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع کود در اراضی کشاورزی استفاده کرده است که شامل ۷۰ درصد سهمیه ابلاغی از سوی مراکز مربوطه است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک محصولات کشاورزی این استان از نظر باقی مانده ازت و نیترات نسبت به استانداردهای کشور و دنیا پاک است.

نظام دوست اظهار داشت: برای مصرف کودهای فسفاته برای اراضی کشاورزی این استان ۱۱ هزار تن و پتاسه سه هزار و ۶۰۰ تن سهمیه در نظر گرفته شده بود که میانگین فروش پنج سال گذشته در کود فسفاته حدود چهار هزار تن و کود پتاسه سه هزار و ۳۰۰ تن بوده است اما در سال ۹۹ که از افزایش قیمت ها برخوردار بودیم تنها ۳۵۰ تن کود فسفاته و ۵۰۰ تن کود پتاسه فروش رفت.

وی افزود: در فصل کشت پاییزه سال جاری نیز با ارائه کارت کشاورز و سایر تمهیدات تلاش کرده ایم تا سهمیه کودی استان را جذب کنیم که تاکنون یکهزار و ۸۲۰ تن انواع کود فسفاته و ۶۶۰ تن کود پتاسه توزیع شده است که نسبت به سهمیه بسیار پایین هستیم.

مهندس نظام دوست گفت: هم اینک ۱۰ هزار تن انواع کود شیمیایی در این استان ذخیره سازی شد و امسال ۲۰ هزار تن نیز توزیع شده است.

وی با بیان اینکه کود باید به دست کشاورز واقعی برسد اظهار داشت: علاوه بر سامانه پهنه بندی کشاورزی سامانه ای دیگر نیز طراحی شده است که توزیع کود در بستر آن انجام می شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز