۳۰ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی در معرض تهدید سن گندم است

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۱۳:۲۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۴۸۳
۳۰ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی در معرض تهدید سن گندم است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۰ هزار هکتار از کشتزارهای غلات استان در معرض تهدید سن گندم است که کشاورزان باید مبارزه شیمیایی با این آفت را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمد رضایی اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا سن غلات از اماکن زمستان گذران، ارتفاعات و کوه ها به سمت مزارع رزیش کرده اند که با توجه به اینکه به نرم مبارزه رسیده است کشاورزان باید برای مبارزه اقدام کنند.

وی افزود: هم اینک کشتزارهای گندم و جو در بخش هایی از شهرستان اسفراین، مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج، سنخواست و خراشا در جاجرم به سن غلات آلوده شده اند، کشاورزان در این مرحله که رشد گندم و جو کمتر است راحت تر می توانند سمپاشی کنند.

رضایی اظهار داشت: با توجه به اطلاعیه های هواشناسی در فروردین و اردیبهشت ماه بارندگی کمتری داریم و همچنین درجه حرارت نیز بین یک تا ۱.۵ درجه گرمتر خواهد شد که این شرایط به ضرر کشتزار ها است اما برای آفت سن شرایط مطلوبی است چرا که سن گندم گرما دوست و خشکی پسند است که زاد و ولد خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک کشتزار های دیم استان نیز ضعیف هستند که بعضا کشاورزان رغبتی برای مبارزه شیمیایی ندارند که این امر نیز می تواند تهدید کننده باشد، سن گندم در این اراضی به راحتی تغذیه خواهد کرد و زمستان را به سمت کوه ها و ارتفاعات مهاجرت می کند که این پدیده برای سال آینده نگران کننده است.

رضایی افزود: هم اینک وظیفه دولت است که در این اراضی نیز مبارزه شیمایی داشته باشد تا برای سال های آینده به تهدید تبدیل نشود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در خصوص اراضی آبی غلات استان نیز گفت: هم اینک شرایط رشد گیاه در استان مناسب است و مرحله زمانی گندم نسبت به مرحله زمانی فعالیت های سن جلوتر است که در اراضی دیم مرحله زمانی فعالیت سن گندم جلوتر است.

وی با بیان اینکه سن زدگی در اراضی آبی نیز خسارت وارد می کند اظهار داشت: کشاورزان باید مبارزه با سن مادری را جدی بگیرند چرا که در مرحله پوره سن متحمل خسارت های بیشتری خواهند شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سطح مبارزه در سال گذشته را حدود ۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری نیز در سطح ۳۰ هزار هکتار نیاز به مبارزه با سن غلات در دو مرحله سن مادری و پوره سن باشد.

رضایی اظهار داشت: سن گندم مهم ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می رود که فعالیت این آفت گسترده ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: در مناطق زمستان گذران تعداد سن مادری در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یافته که در مرحله سن مادری مبارزه بسیار اهمیت دارد زیرا اگر تبدیل به پوره سن شود خسارت زیادی به غلات وارد خواهد کرد.

رضایی اظهار داشت: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می گذارد اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

وی افزود: سن گندم در حدود ۹ ماه در ارتفاعات به سر می برد و معمولا در اواخر اسفند و فروردین ماه به سمت مزارع حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه جمعیت این آفت هم اینک نرمال است اظهار داشت: مبارزه هر هکتار سن مادر معادل مبارزه با ۱۰ هکتار کشتزاری است که دارای سن پوره است، علاوه بر آن بر کیفیت گندم نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رضایی افزود: آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند و باعث افت شدید محصول می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان هم اینک مبارزه با علف های هرز را نیز باید در برنامه کاری خود قرار دهند.

انتهای پیام

 

نظر شما