مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی سالوک اسفراین

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۰۹:۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۳۲۶۸۶۵
مشاهده یک  قلاده پلنگ در پارک ملی سالوک اسفراین
رییس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی در گشت زنی محیط‌بانان حفاظت محیط زیست در پارک‌ ملی سالوک این شهرستان خراسان شمالی مشاهده و تصویربرداری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، علی فرجی اظهار داشت: مشاهده این پلنگ در گشت زنی عصر شنبه محیط‌بانان در یکی از دره های پارک‌ملی سالوک اسفراین از فاصله نزیک  و ۲۰متری مسیر شد و محیط‌بانان موفق به تصویربرداری از حضور پلنگ در این منطقه شدند.

وی افزود : از ابتدا سال تاکنون سه مورد مشاهده پلنگ در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست اسفراین  انجام و تصویر برداری شده است.

فرجی  با بیان اینکه  بر اساس مطالعات انجام شده شهرستان یکی از پراکنش ترین مناطق حضور پلنگ ایرانی در کشور  است گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ مورد مشاهده پلنگ در مناطق تحت حفاظت محیط زیست شهرستان به ویژه در پارکهای ملی سالوک و ساریگل مشاهده و تصویر برداری شد.

پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

شهرستان اسفراین یکی از مناطق پرتراکنش پلنگ ایرانی است.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های خراسان شمالی شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز