ارائه ۱۰۰هزار خدمت به مبتلایان فشارخون در مراکز جامع سلامت خراسان شمالی

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۱۳:۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۳۳۲۰۶۴
ارائه ۱۰۰هزار خدمت به مبتلایان فشارخون در مراکز جامع سلامت خراسان شمالی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه حدود نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند، بر افزایش آگاهی مردم نسبت به این بیماری تأکید و اظهار کرد: طی سال گذشته، حدود 100 هزار خدمت برای 38 هزار نفر از مبتلایان به فشار خون در مراکز جامع سلامت استان ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر محمدرضا اکبری با بیان این مطلب گفت: حدود 20درصد از جمعیت بالای 30 سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که جمعیتی در حدود 75 هزار نفر از افراد بالای سی سال استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد حدود 38 هزار نفر تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی هستند، عنوان کرد: نیمی از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند که این ناآگاهی می‌تواند در افزایش این بیماری در استان موثر باشد، در حالیکه راه تشخیص آن بسیار ساده و صرفا با اندازه‌گیری فشار خون و تأیید نهایی پزشک انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری فشار خون و پایش و سنجش مستمر، تصریح کرد: در مراکز خدمات جامع سلامت، بیماران مبتلا به فشار خون ماهانه توسط بهورزان و مراقبین سلامت سنجش و در صورت عدم کنترل بیماری به پزشک مرکز ارجاع داده می‌شوند تا در صورت نیاز پیگیری‌های بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلایان به فشار خون سه ماهه توسط پزشک مرکز بررسی و معاینه و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند، بر نقش سایر ارگان‌هایی که به نوعی در جامعه با مردم ارتباط مستقیم دارند در راستای آموزش، ارتقاء آگاهی، اقدامات پیشگیرانه و اصلاح سبک زندگی تأکید کرد.

دکتر اکبری، عوامل موثر در ابتلا به فشار خون را ارث، کم تحرکی، چاقی، مصرف نمک، مصرف پایین سبزیجات و میوه‌ها، دخانیات، الکل و استرس برشمرد و افزود: فشار خون یک بیماری مزمن است و در صورت ابتلا تا آخر عمر با فرد می‌ماند اما با اصلاح سبک زندگی می‌توان این بیماری را کنترل و عواض آن را کاهش داد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز