غربالگری کم‌کاری تیروئید بیش از ۱۳ هزار نوزاد خراسان شمالی

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۴:۰۰:۵۰
کد خبر: ۱۳۳۴۱۹۶
غربالگری کم‌کاری تیروئید بیش از ۱۳ هزار نوزاد خراسان شمالی
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اقدامات برای جلوگیری از بروز عوارض بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان گفت: در سال گذشته، تعداد 13 هزار و 17 نوزاد متولدشده غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر افشین دلشاد با اعلام این مطلب گفت: بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی است و برای پیشگیری از بروز این عارضه مهم باید غربالگری نوزادان در روزهای 3-5 تولد برای همه نوزادان انجام شود.

وی تصریح کرد: تمام موارد مشکوک بیماری فراخوان می‌شود، آزمایش‌های تأیید تشخیص در آزمایشگاه‌های منتخب انجام و در صورت تشخیص بیماری، درمان با قرص لووتیروکسین شروع می‌شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه این فعالیت‌ها باید بدون اتلاف وقت انجام شوند، عنوان کرد: باید شروع درمان پیش از 28 روزگی نوزاد باشد.

دکتر دلشاد افزود: در حال حاضر در استان خراسان شمالی در 16مرکز شهری و 40مرکز روستایی و 3 بیمارستان نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان در 3تا 5 روزگی در غالب طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید مادرزادی انجام می‌شود.

 وی اظهار کرد: در سال 1400تعداد 13017 نوزاد متولد شده غربالگری شدند وتعداد28 نوزاد با ) هورمون تیروئید) tshبالا شناسایی شدند که همه موارد به منظور شروع درمان به متخصص ارجاع داده شدند.

در تقویم سلامت از چهار تا ۱۰ خرداد به عنوان هفته جهانی تیروئید نامگذاری شده است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز