وزیر آموزش و پرورش : باید حاکمیت آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت تثبیت شود

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۸:۵۳:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۴۷۴۱
وزیر آموزش و پرورش : باید حاکمیت آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت تثبیت شود
وزیر آموزش و پرورش در شورای اداری خراسان شمالی بر تثبیت حاکمیت آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت با برنامه ریزی دقیق و منسجم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، یوسف نوری با اشاره به مشخصات جغرافیایی استان خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی استان مرزی است که در تقسیمات کشوری سابقه طولانی ندارد، از نظر شاخص‌های آموزشی وضعیت مطلوبی دارد، اما نیازمند کار و توسعه بیشتر است.

نوری با تاکید بر اینکه سامانه شاد در ایام حضوری بودن مدارس به عنوان مکمل فعالیت های آموزشی کار خواهد کرد، گفت: محتوای خوبی در شبکه شاد بارگذاری شده که برای دانش آموزان مفید است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای افزایش جمعیت، بیان کرد: در بخشنامه نقل و انتقالات به جوانی جمعیت توجه شده است و سعی شده تا از این طریق فرهنگیان تشویق به فرزند آوری شوند؛ همچنین در این راستا اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش را از جوانان انتخاب کرده‌ام.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حذف مطالبی از کتاب های درسی که برای دانش آموزان مفید نیست، گفت: کتاب‌های سال آینده چاپ شده اما در سال تحصیلی آینده اصلاحیه‌هایی برای محتوای کتب درسی صادر خواهد شد، تا محتوای غیر مفید این کتاب ها حذف شود. 

وی با بیان اینکه کنکور اهداف آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار داده است، ادامه داد: آموزش وپرورش از کنکور مجزا است و  کنکور را در مدارس اجرا نمی کنیم و به ادارات آموزش و پرورش استان ها  اعلام کردیم؛ مدارس حوزه کنکور نباشند و در کمیسیون معین  شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این موضوع مطرح شد. همچنین باید روش های مناسب برای تدریس و ارزشیابی دانش آموزان طراحی کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود ۲۷ هزار معلم در ۱۶ استان مرزی کشور داریم، گفت: باید در استخدام معلمان، جذب با اولویت  مناطق مرزی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در نتایج کنکور ۸۰ درصد افرادی که پذیرفته می شوند، مربوط به مدارس یا استان های خاص هستند، ادامه داد: لازم است کیفیت مدارس دولتی که به همه مردم خدمات آموزشی ارایه می دهند، افزایش یابد، زیرا یکی از مهم ترین مولفه های حکمرانی شایسته عدالت اجتماعی است، که بخشی از آن استقرار قانون است و همه مدیران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه طرح به کارگیری سرباز معلم مربوط به سال های گذشته بوده و هم اکنون باید برداشته شود، گفت: سرباز معلم برای آموزش و پرورش به عنوان نیروی با کیفیت شناخته نمی شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۴ هزار و ۸۰۰ مجوز استخدام برای جذب معلمان در کشور گرفته شده است، افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان باید در  سال تحصیلی آینده کارورزی را در مدرسه آغاز کنند تا به آموزش و پرورش کمک شود و تجارب حین تحصیل آنان نیز افزایش یابد.

نوری با اشاره به اینکه در ایام کرونا دانش آموزان به شدت متضرر شدند و رشد شخصیت و اجتماعی آنان به اندازه سن آن ها رشد نکرد، افزود: در ایام کرونا، آهنگ زیستی دانش آموزان در زیست بوم جدید مجازی قرار گرفت، فضایی که بدون هیچ کنترلی بود، اما مدارس در سال جدید، بعد از جدیت دولت مردمی ایران قوی در واکسیناسیون بازگشایی شدند.

وی با اشاره به اینکه نباید در بحران ها مدارس تعطیل شوند، ادامه داد: در پاندمی کرونا آخرین جایی که تعطیل و اولین جایی که بازگشایی شد،  مدرسه بود، زیرا ثابت شده، با تاخیر افتادن سواد، کشور عقب می افتاد.

نوری با بیان اینکه در اجرایی سازی سند تحول بنیادین باید تمام جامعه نقش داشته باشند، خاطر نشان کرد: در همین راستا با تمام مجموعه های مرتبط تفاهم نامه بسته شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید زمینه هایی را برای دانش آموزان در زیست بوم جدید و قدیم فراهم و از روش های مختلف استفاده کنیم و محیط های یادگیری دانش آموزان را توسعه داد تا استعداد دانش آموزان در بخش های مختلف شکوفا شود.

نوری با اشاره به اینکه ارتباط حاکمیت با مردم از طریق خدماتی که به مردم ارائه می‌شود است، اظهار کرد: ۱۰ سال میانگین سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۹ درصد بوده اما امسال این اعتبار افزایش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه ۹۷۰ هزار نفر معلم به طور رسمی و پیمانی در آموزش و پرورش فعالیت می کنند و این جمعیت پتانسیل عظیمی دارد، ادامه داد:  حاکمیت آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت با برنامه ریزی منسجم باید تثبیت شود.

انتهاب پیام

نظر شما