مبارزه با ملخ در بیش از یکهزار هکتار مراتع خراسان شمالی انجام شد

۱۴۰۱/۰۳/۱۸ - ۱۰:۵۴:۳۶
کد خبر: ۱۳۳۷۱۸۷
مبارزه با ملخ در بیش از یکهزار هکتار مراتع خراسان شمالی انجام شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه با ملخ مراکشی در سطح یکهزار هکتار از مراتع این استان انجام شد تا از هجوم آنها به کشتزارها جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر محمد رضایی اظهار داشت: فعالیت ملخ ها در عرصه های منابع طبیعی این استان آغاز شده است که مبارزه علیه این آفت بر عهده دولت است.

وی با بیان اینکه با ردیابی و پایش کانون­ های ملخ و مشاهده این آفت، مبارزه شیمیایی با آن در استان آغاز شد گفت: هم اینک فعالیت این آفت در شهرستان مانه و سملقان و بجنورد آغاز شده است.

دکتر رضایی افزود: ملخ هایی که در ارتفاعات و عرصه های منابع طبیعی در این استان مشاهده شده اند از نوع بومی و مراکشی محسوب می شوند که سالانه چندین روستا را درگیر می کنند، و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و فقر مراتع احتمال ریزش بیشتر ملخ در استان وجود دارد که باید مبارزه در مراتع را جدی بگیریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: مهم ترین ملخ بومی استان ملخ مراکشی است که دولت برای جلوگیری از هجوم آن به سطح کشتزارهای هر ساله د سطح مراتع مبارزه شیمیایی دارد که تعلل در مبارزه با ملخ‌های مراتع، این وضعیت می‌تواند خسارات آفت را متوجه عرصه‌های زراعی و باغی کند.

دکتر رضایی گفت: اما ملخ بومی دیگری که سبز رنگ است نیز در سطح مزارع و باغات استان وجود دارد که خود کشاورز باید با آن مبارزه کند.

وی اظهار داشت: اما سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید کننده ها برای این نوع ملخ نیز طعمه تهیه و در اختیار کشاورزان می گذارد تا با این نوع ملخ نیز در سطح کشتزارها و باغات به منظور جلوگیری از خسارت مبارزه شود.

وی افزود: ملخ سبز معمولا پس از برداشت غلات به سمت کشتزارها و باغات حرکت خواهد کرد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از۲ میلیون تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می‌شود.

انتهای پیام

 

نظر شما