کاهش مدت زمان رسیدگی های قضایی در استان

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۰۹:۳۲:۵۴
کد خبر: ۱۳۵۶۶۳۷
کاهش مدت زمان رسیدگی های قضایی در استان
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از بهبود ساز و کار رسیدگی های قضایی و کاهش میانگین مدت زمان دادرسی در استان به 60 روز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده در حاشیه ملاقات عمومی با 80 نفر از مراجعین، انتقاد به نحوه رسیدگی های قضایی، درخواست اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری ، اعاده دادرسی و همچنین امور مربوط به زندانیان را از جمله مهمترین موضوعات مطروحه در این دیدارها عنوان کرد.

رئیس کل دادگستری استان حفظ کرامت مراجعین را یکی از اولویت های مهم دادگستری کل استان برشمرد و  در خصوص انتقادات طرح شده از سوی برخی مراجعه کنندگان نیز گفت:این موارد، عمدتا ناظر به نتیجه دادرسی است که در قالب انتقاد از نحوه رسیدگی های قضایی مطرح می شود.

براتی زاده با اشاره به عدم تناسب امکانات و عده و عده دستگاه قضایی با میزان کار و فعالیت های پیش رو؛گفت:هر چند تعداد نیروی انسانی در دو بخش قضایی و اداری متناسب با میزان و حجم کار در دستگاه قضایی نیست و این امر فشارهای مضاعفی را بر دوش قضات و کارکنان ما وارد می سازد ولی با این وجود اکثر افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند از نحوه رفتارها قضات و کارکنان، ابراز رضایت می کنند و بیشتر انتقادات طرح شده از نتیجه دادرسی است.

وی خاطرنشان کرد:طبق بررسی های به عمل آمده، تکریم ارباب رجوع در واحدها و مجتمع های قضایی استان به بهترین شکل ممکن تحقق می یابد و مصاحبه های صورت گرفته از مراجعین و نیز جایگاه ممتاز استان خراسان شمالی در کشور، صحت این مدعا را تأیید می کند.

مقام عالی قضایی استان با اشاره به ماهیت و طبیعت امر قضاوت و عینیت آثار ذاتی امر دادرسی در بین طرفین دعوا، گفت:بیشتر مواردی که  مورد انتقاد مراجعین است از آنجا ناشی می شود که هر کدام از اصحاب دعوا یا طرفین پرونده ممکن است به مقتضای قرار گرفتن در دو سمت حاکم و محکوم، از روند رسیدگی،انشاء،صدور و اجرای حکم  راضی نباشند و این، کاملا طبیعی است.

براتی زاده، با اشاره به اینکه در موارد طرح اعتراض و تجدیدنظرخواهی از آراء صادره، قانونگذار مسیرهای مشخصی را پیش بینی کرده؛ گفت:برای تسهیل زمینه های احقاق حقوق افراد و سهولت تحقق عدالت قضایی، سازوکارهای فوق العاده ای در قانون جهت طرح این اعتراضات، پیش بینی شده که چنانچه فردی در این خصوص مدعی و یا معترض باشد؛ حسب مورد می تواند از طریق مبانی قانونی مورد نظر قانونگذار اقدام نماید و این در حالی است که به مقتضای هر مرحله از دادرسی و متناسب با روند رسیدگی های قضایی، ممکن است تعداد قضات حسب مورد متغیر و متعدد باشد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه بررسی درخواست های اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری در استان، تصریح کرد: در خصوص امکان سنجی اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری کارگروهی ویژه تعیین شده که اعضاء آن، درخواست های مطروحه را بدقت مطالعه و بررسی می کنند و نتیجه را نفیا یا اثباتا جهت اتخاذ تصمیم نهایی گزارش می دهند.

وی اطاله دادرسی را بعنوان ابرچالش دستگاه قضایی برشمرد و با اشاره به  موارد انتقادات و گله مندی های طرح شده متأثر از این مسأله؛اظهارکرد:معضل اطاله دادرسی، از دیرباز دستگاه قضایی را با چالش های عدیده ای مواجه کرده و این امر از عوامل مختلفی از جمله کمبود نیروی انسانی به ویژه در حوزه کادر قضایی نشأت می گیرد و برای رفع این مشکل اقدامات گوناگونی انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان، الکترونیکی شدن فرایندهای  قضایی را گامی بسیار مهم در جهت تسریع و تسهیل موجبات انجام امور قضایی عنوان و با اشاره به کاهش میانگین مدت زمان رسیدگی های قضایی به 60 روز در استان، تصریح کرد:با وجود افزایش تعداد پرونده های وارده به دستگاه قضایی، ایجاد و توسعه کمی و کیفی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و الکترونیکی کردن سازوکارها و فرایندهای قضایی و ایجاد، توسعه و تقویت ظرفیت زیرساخت های مربوطه به منظور ارتقاء شاخص های عملکردی، در کاهش اطاله دادرسی  نقش آفرین بوده است.

وی ابرازامیدواری کرد:با تمام الکترونیکی شدن همه سازوکارهای قضایی و رفع کامل معضل اطاله دادرسی، دیگر شاهد طولانی شدن روند رسیدگی ها نباشیم و میزان رضایتمندی مراجعین نیز به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز