اقتصاد تک‌محصولی آسیبی برای صنایع خراسان‌شمالی است

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۱۲:۰۲:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۹۶۱۰
اقتصاد تک‌محصولی آسیبی برای صنایع خراسان‌شمالی است
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه اقتصاد تک محصول بسیار آسیب‌پذیر است، گفت: اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش ها نیز تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، حسین حاجی بگلو اظهار داشت: بخش قابل توجهی از صادرات خراسان شمالی مربوط به پتروشیمی است که بالا بودن این آمار یک مزیت است، ولی باید سعی شود که این اقتصاد از حالت تک محصولی خارج شود.

وی با بیان اینکه فرآورده های پتروشیمی بیش از ۵۰ درصد صادرات خراسان شمالی را تشکیل می دهد، گفت: ۲۲.۹ هزار تن محصول پتروشیمی در سه ماهه نخست سالجاری به ارزش ۱۷.۱ میلیون دلار از این استان صادر شد که این رقم بیش از نیمی از صادارت را به خود اختصاص داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ادامه داد: اقتصاد تک محصولی بسیار آسیب‌پذیر است و با اندک نوسانات اقتصادی و یا کاهش تقاضا برای تک محصول دچار مشکل می شود، به همین دلیل آسیب شناسی لازم توسط کارشناسان این حوزه انجام شده است.

وی افزود: تنوع بخشی به اقلام صادراتی، برندسازی و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در خراسان شمالی راه نجات اقتصاد استان از تک محصولی است.

حاجی بیگلو بیان کرد: نبود صنایع پایین دستی در خراسان شمالی نیز موجب شده است تا زنجیره تولید با وجود فعالیت صنایع مادر کامل نباشد، که پیگیر هستیم تا صنایع پایین دستی فولاد و آلومینا را در استان تکمیل شود.

پتروشیمی بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خبرنگار: مهدی صباغی

انتهای پیام

نظر شما