ارائه خدمات رایگان دندان‌پزشکی به ۶ هزار و ۷۸۰ نفر از دانش آموزان استان خراسان شمالی

۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۱۲:۴۲:۵۲
کد خبر: ۱۴۰۱۲۵۹
ارائه خدمات رایگان دندان‌پزشکی به ۶ هزار و ۷۸۰ نفر از دانش آموزان استان خراسان شمالی
مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از شناسایی ۳۷ هزار و ۵۹۲ نفر از گروه هدف برای معاینه و درمان بیماری‌های دهان و دندان در سال گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد، ۶ هزار و ۷۸۰ نفر متناسب با برنامه عملیاتی خدمات رایگان دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر جمشید ربانی با بیان این که برنامه های سلامت دهان و دندان دانشگاه، معطوف به گروه هدف است و ارائه خدمات به ۷۰ درصد این جمعیت می‌شود، ادامه داد: ۳ گروه هدف از این خدمات بهره می‌برند که بخشی بزرگی از آن ها دانش آموزان هستند.

وی با بیان این که تعطیلی مدارس در دوران کرونا مستقیما بر عملکرد ما تاثیر داشته است، یاد آوری کرد: اما با بازگشایی مدارس از مهر امسال عملکرد بسیار بهبود یافته و از این تاریخ تاکنون در گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال، ۷ هزار و ۳۵ دانش آموز نیازمند به خدمات بهداشت دهان و دندان شناسایی و به ۲ هزار و ۸۵۶نفر از این تعداد خدمات رایگان متناسب ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در این گروه سنی برای دارندگان دفترچه‌های روستایی خدمات کاملا رایگان ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: سایر دفترچه‌ها نیز از تخفیفات ویژه بهره‌مند شده و می‌شوند.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: این خدمات در ۵۲ مرکز شهری، شهری-روستایی و روستایی و بدون سقف ارائه و انجام شده است.

ربانی با بیان این که هدف از اجرای این برنامه عملیاتی بهبود شاخص‌های دهان و دندان در استان است، وضعیت این شاخص‌ها در استان را بهتر از میانگین کشوری ذکر و اعلام کرد: در حال حاضر شاخص DMFT (تعداد دندان‌های پوسیده، دندان‌های پر شده و دندان‌های از دست رفته) برای کودکان ۱۲ سال در کشور ۱.۸ و این رقم در استان ۱.۶ است که وضعیت بهتری دارد که هر چقدر این رقم کمتر باشد بیانگر بهبود این شاخص است.

* آسیب بیماری دیابت به دهان و دندان

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین با اشاره به 21 تا 27 آبان ماه به مناسبت هفته ملی دیابت، آسیب های این بیماری بر دهان و دندان را تشریح و توصیه هایی را ارائه کرد.

دکتر ربانی با بیان این که افراد مبتلا به دیابت، مستعد ابتلا به بیماری های دهان، دندان و لثه هستند، گفت: بیماری های لثه در افراد مبتلا به دیابت 3 برابر افراد سالم است و 70 درصد مبتلایان به دیابت در سن بالای 40 سال به عفونت ریشه دندان ها و عفونت مزمن دچار می شوند.

وی با بیان این که در ایجاد بیماری های دهان و دندن در افراد دیابتیک علاوه بر خود دیابت تحریکات موضعی مانند پلاک های دندانی نقش حساس و ویژه ای دارند. اعلام کرد: پلاک های دندانی مجموعه ای از خرده های مواد غذایی، ترکیبات بزاقی و به خصوص میکروبی داخل دهان است که اگر هر روز از روی دندان ها و لثه ها پاک نشود، بعد از مدتی به علت رسوب تدریجی مواد معدنی روی آن ها سخت تر شده و با مسواک پاک نمی شود.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در این هنگام مواد مذکور حالت سنگی پیدا کرده و در هنگام مسواک زدن یا غذاخوردن این جرم ها موجب زخمی شدن و خونریزی لثه و تجمع میکروب در پلاک می شود.وی مشکلات دندان در بیماران دیابتی را برشمرد و اضافه کرد: لق شدن دندان ها به دلیل افزایش حساسیت دندان ها به ضربه به ویژه در محل اتصال به دندان، درد دندان بدون وجود پوسیدگی، خراب شدن مینای دندان و زیاد شدن پوسیدگی دندان ها، زخم های ناشی از تحریک دندان مصنوعی به ویژه در افرادی که دیابت آن ها کنترل نشده است. از جمله این مشکلات است.

دکتر ربانی افزود: خونریزی لثه به دلیل ایجاد تغییرات در رگ های لثه، ضخیم شدن لثه ها همراه با قرمزی شدید و ورم نیز از مشکلات لثه در بیماران دیابتی است.وی توصیه کرد: افراد تا جای ممکن قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارند و حداقل روزی یک مرتبه از نخ دندان استفاده کنند زیرا نخ دندان به پیشگیری از تشکیل پلاک دندان بسیار کمک می کند.دکتر ربانی ادامه داد: در صورت مشاهده مواردی همچون، لثه های قرمز و خونریزی دهنده، لثه های تحلیل رفته و فاصله دار از دندان ها، زخم های ناشی از دندان مصنوعی و زخم های لثه که به عفونت تبدیل شده است حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

انتهای پیام

نظر شما