پرستاران، سرمایه‌های اجتماعی نظام سلامت هستند

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ - ۰۸:۵۳:۵۰
کد خبر: ۱۴۰۴۷۶۶
پرستاران، سرمایه‌های اجتماعی نظام سلامت هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی با بیان این که یکی از افتخارات جامعه ما، برخورداری از سرمایه‌های اجتماعی عظیم و بزرگ است، گفت: پرستاران، سرمایه‌های اجتماعی حوزه سلامت هستند که در روزهای سخت کرونا مدافع سلامت بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر سیدجواد پورنقی افزود: یکی از افتخارات جامعه ما برخورداری از سرمایه های اجتماعی عظیم و بزرگ از جمله پرستاران است.

وی قرار داشتن پرستاران در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا را ناشی از ایثارگری و از خودگذشتگی آن‌ها دانست و ادامه داد: پرستاران در این روزهای سخت، فارغ از نگاه مادی، شیفت‌های طولانی کار در بیمارستان‌ها را پذیرفتند و حتی دقایقی دست از کار نکشیدند و این نمایان‌گر از خود گذشتگی آن‌ها و رویکرد نظام سلامت در مواجه با بحران‌هاست.

وی با بیان این که خدمات نظام پرستاری در 3 سطح ارائه می‌شود، افزود: جامعه پرستاری عمدتا در سطح دو و سه این خدمات در بیمارستان‌های استان فعال هستند اما با توجه به بحث پرستاری جامعه‌نگر، نقش آن‌ها در خدمات سطح یک نیز دیده شده است.

وی با بیان این که بیش از 2 هزار پرستار در استان فعال هستند، ادامه داد: از منظر نیروی انسانی و در قیاس نسبت پرستار به تخت، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد با کمبود پرستار مواجه است.

وی با بیان این که میانگین کشوری نسبت پرستار به تخت 1.2 و این رقم در استان 0.9 است، اعلام کرد: مشخصا با کمبود نیرو در این بخش و گروه‌های پرستاری مواجه هستیم و باید تلاش شود تا شاخص‌های مطلوب در این بخش حاصل شود.

دکتر پورنقی با تأکید بر اینکه رویکرد دولت جذب نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از جذب نیروی انسانی اعلام شده مربوط به حوزه سلامت است و نگاه ویژه به این بخش نویدبخش رسیدن به وضعیت مطلوب خواهد بود.

وی نقش دانشجویان و دانش‌آموختگان پرستاری را در تأمین نیروهای متخصص پرستاری مهم دانست و عنوان کرد: جایگاه مهم دانشجویان در روزشمار هفته پرستار دیده شده به نحوی که امروز به نام پرستاری، دانشجو، آینده روشن نام‌گذاری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: نگاه و رویکرد ویژه به پرستاران در دانشکده‌های پرستاری نیز وجود دارد و دانشجویان توانمند در بخش‌های دولتی و خصوصی فعال هستند و خوشبختانه ظرفیت کار در این حوزه برای دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته وجود دارد.

وی با اشاره به جایگاه مهم کنونی پرستاران گفت: با تحول های بنیادین رخ داده از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون، امید به زندگی از 50 سال به 78 سال افزایش یافته است، افزایش امید به زندگی و طول عمر در جامعه نیاز به خدمات سلامت پزشکی و نقش پرستاران را پررنگ تر کرده است.

دکتر پورنقی به اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری نیز اشاره و اعلام کرد: طرحی که سال‌ها مغفول مانده بود، به یمن نگاه ویژه دولت به جامعه پرستاری، امسال اجرایی و بخشی از مطالبات پرستاران به صورت علی‌الحساب پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش در راستای کسب رضایتمندی پرستاران، پیگیری‌هایی از وزارتخانه انجام شده تا در بیمارستان‌های با ضریب اشغال پایین، خدمات سطح 4 و 5 نیز جهت بهبود پرداخت‌ها محاسبه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآوری کرد: ایجاد توازن و تعادل اگر با هم‌افزایی و مشارکت و نیز اجرای عادلانه قوانین انجام شود، موجب ایجاد انگیزه و حمایت از پرستاران می شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید یحیوی و دیگر شهدای مدافع سلامت استان، گفت: خراسان شمالی از بخش پرستاری و فوریت های پزشکی نیز شهدایی را تقدیم کرده است و مردم هیچ‌گاه ایثارگری آنان را از یاد نخواهند برد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز