رد پای چاقی در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۱:۲۷:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۲۶۵۱
رد پای چاقی در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر
تغییر سبک زندگی با خود پدیده‌های متعددی را به همراه آورده است، کاهش فعالیت بدنی، استفاده بیش‌ازاندازه از محصولات فرآوری شده و بسته‌بندی و گرایش به کم‌تحرکی با افزایش استفاده از فضای مجازی و در سال‌های آخر شیوع بیماری کرونا که همه را خانه‌نشین کرد موجب شد، چاقی آهسته‌آهسته به سراغ افراد جامعه بیاید به‌نحوی‌که امروز چاقی در دنیا و کشور ما به هشداری جدی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، امروزه اگر نگاهی به افراد در خانواده بیندازیم، حضور افراد با اضافه‌وزن و چاقی را بیشتر از گذشته می‌بینیم، افرادی که گاهی با بیماری‌های مختلفی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

«داوود زاده» یکی از این افراد است، بانویی 50 ساله که مبتلابه چاقی است. این شهروند وضعیت کنونی سلامت روحی و جسمی خود را بیان کرد و افزود: چاقی آهسته‌آهسته به سراغم آمد و من آن‌قدر بی‌توجه بودم که اکنون به دلیل افزایش بیش‌ازحد وزن و تأثیر منفی آن بر روی سلامت جسمانی‌ام دیگر توان راه رفتن ندارم.

وی اضافه کرد: بعد از چاق شدن و عدم رعایت برنامه غذایی سالم و مصرف بیش‌ازحد شیرینی‌جات و غذاهای پرچرب به بیماری دیابت نیز مبتلا شدم بیماری که زندگی‌ام را بسیار تحت تأثیر گذاشته و هزینه‌های درمان زیادی را تحمیل کرده است.

وی با بیان این‌که بخشی از کبد و کلیه‌هایم نیز از کار افتاده‌اند و وزن بالا موجب از بین رفتن زانوهایم شده است، ادامه داد: اکنون نیازمند جراحی زانو و تغییر مفصل زانو هستم اما ابتلا به دیابت موجب شده این جراحی بسیار پرخطر باشد.

وی افزود: به افراد توصیه می‌کنم، با اصلاح شیوه زندگی از ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی و درنهایت ابتلا به بیماری‌های بی‌شمار جلوگیری کنند.

کارشناسان، صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه مؤکدا از اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم برای پیشگیری از چاقی و ابتلا به بیماری‌های متعدد سخن می‌گویند، چاقی مادر بیماری‌هاست، این پدیده به زایش بیماری‌های خطرناک و کشنده کمک می‌کند و موجب بر هم خوردن سلامت جامعه می‌شود.

 

در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این‌که 82 درصد از مرگ‌های زودرس در کشورهای درحال‌توسعه از بیماری‌های غیر واگیر ناشی می‌شود، گفت: مواجه با عوامل خطر مانند چاقی نه‌تنها ناجی جان انسان‌ها می‌شود که تأثیر شگرفی نیز بر رونق اقتصادی کشور خواهد داشت.

دکتر«محمدرضا اکبری» افزود: در مورد اثرات چاقی بر بیماری کرونا نیز باید گفت، افرادی که دارای چاقی هستند در صورت مثبت بودن تست کووید-19 دو برابر بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند.

وی با بیان این‌که در کودکان، چاقی تقریباً هر 10 سال دو برابر می‌شود، اعلام کرد: تا سال 2030 این میزان به 60 درصد خواهد رسید، و این امر پیامدهای سنگینی برای حوزه سلامت و اقتصاد خواهد داشت، بنابراین برای پیشگیری، درمان مؤثر چاقی باید مراقبت‌های بهداشتی مؤثر ارائه و حمایت‌های همه‌جانبه و گسترده شکل بگیرد.

وی علل اصلی چاقی و اضافه‌وزن را نیز برشمرد و اعلام کرد: علت اصلی چاقی و اضافه‌وزن عدم تعادل انرژی بین کالری دریافت شده و کالری مصرف شده است و این امر نیز به دلیل افزایش مصرف غذاهای پرانرژی که سرشار از چربی و قند هستند، افزایش عدم تحرک بدنی، تغییرات در الگوهای رژیم غذایی و فعالیت بدنی رخ می‌دهد.

دکتر اکبری عوارض شایع چاقی و اضافه‌وزن را نیز برشمرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)، دیابت؛ اختلالات اسکلتی عضلانی (به‌ویژه آرتروز - یک بیماری دژنراتیو بسیار ناتوان‌کننده مفاصل) و برخی از سرطان‌ها ازجمله عوارض ناشی از چاقی و بسیار مرگبار هستند.

وی بر اصلاح سبک زندگی، انجام فعالیت بدنی روزانه و کاهش مصرف غذاهای ناسالم تأکید کرد.

 

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در نخستین روز از هفته بسیج ملی تغذیه ارتباط چاقی و بیماری‌های غیر واگیر را تشریح و اعلام کرد: بیماری‌های غیر واگیر متأسفانه گریبان گیر تمام دنیا و به‌ویژه کشور ما شده و موجب کاهش کیفیت زندگی و طول عمر شده است.

دکتر «فلوریا انفرادی» در گفت‌وگو با وبدا؛ با بیان این‌که رد پای چاقی در مرگ‌های زودرس جوامع مشهود است، افزود: بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی و مغزی که یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در کشور است، بیماری‌های دیابت، پرفشاری خون، پوکی استخوان و انواع سرطان‌ها و حتی بیماری‌های روحی روانی و اضطراب‌ها و بیماری خود ایمنی، آرتروز و .... ریشه در چاقی و اضافه‌وزن دارند.

وی با بیان این‌که عوامل دیگری نیز در بروز این بیماری‌ها دخیل هستند، ادامه داد: اما علم ثابت کرده است که چاقی می‌تواند مسبب این بیماری‌ها باشد و برای این بیماری‌ها فراخوان می‌زند.

دکتر انفرادی با تأکید بر داشتن تغذیه سالم، خاطرنشان کرد: دوسوم آنچه می‌خوریم صرف انرژی پایه می‌شود، اما بر هم خوردن توازن انرژی و دریافت کالری و انرژی بیش از نیاز بدن مقداری در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود و اگر از مقداری بیشتر باشد توده چربی بدنی ایجاد و موجب ایجاد خطراتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد چاق، بنا به توزیع چربی در بدنشان و عوارض آن متفاوت هستند، افزود: چاقی به شکل سیب (مردانه) مضر و باعث بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. چاقی گلابی، تجمع چربی در ران‌ها و پاهاست و در زنان شایع است و مضرات آن اگرچه از چاقی سیب کمتر است اما این نیز تبعات بسیار بدی دارد.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به پیشرفت‌های پزشکی اندازه دور شکم بسیار مهم عنوان شده است و اگر فرد لاغر و فقط اندازه دور شکم زیادی داشته باشد چاق محسوب می‌شود.

وی یادآوری کرد: عوامل ژنتیک، مصرف داروها مانند انواع کرتون ها و برخی بیماری‌ها نیز در بروز چاقی مؤثر هستند، رفتار و سبک زندگی ما بسیار مهم است و هرچقدر توازن بین فعالیت بدنی و دریافت متفاوت باشد، چاقی بیشتر می‌شود.

وی پیشگیری از چاقی و درمان را نیز تشریح کرد و گفت: بهترین گزینه مراجعه به متخصصان تغذیه و دریافت راه‌کار اصولی و علمی و داشتن دیدگاه مناسب غذا و عادات غذایی و تجدیدنظر در عادات غذایی است.

دکتر انفرادی توصیه کرد: هوشمندانه غذا بخورید، براز خوردن از قاشق کوچک استفاده کرده و آهسته غذا را بجوید، به طعم و مزه غذا توجه کنید زیرا رعایت این اصول موجب کمتر غذا خوردن می‌شود.

وی تأکید کرد: از گرسنگی‌های طولانی پرهیز کنید زیرا موجب خوردن غذای زیاد در یک وعده و پرخوری، تجمع چربی و بروز بیماری‌هایی می‌شود که جوامع بسیار با آن درگیر هستند.

انتهای پیام

نظر شما