انجام ویژه غربالگری سرطان در مراکز بهداشتی خراسان شمالی

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۱۳:۳۶:۲۶
کد خبر: ۱۴۳۱۰۳۵
انجام ویژه غربالگری سرطان در مراکز بهداشتی خراسان شمالی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در هفته پویش ملی سرطان از اقدام ویژه دانشگاه برای شناسایی بیماران مبتلا به سرطان خبر داد و گفت: غربالگری ویژه سرطان‌های پستان و روده بزرگ در مراکز بهداشتی و واحدهای تابعه آن انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر محمدرضا اکبری اعلام کرد: غربالگری سرطان دهانه رحم نیز به برای جمعیت 50 هزار نفری از زنان شهر بجنورد آغاز می‌شود و با شناسایی بیماران برای دریافت خدمات درمانی سطح بعدی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه معاینات اولیه تشخیص سرطان پستان در خانه‌های بهداشت توسط ماماها و بهورزان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص و شناسایی بیماران، این افراد برای دریافت خدمات به سطح بعدی سیستم ارجاع داده می‌شوند.

وی همچنین آخرین وضعیت بیماری سرطان را نیز اعلام کرد و با بیان اینکه طبق آخرین آمار بروز سرطان در کشور، تعداد موارد جدید سرطان در سال 1397، 141 هزار و 641 مورد بوده است، افزود: این میزان در استان خراسان شمالی هزار و 277 مورد بوده که از این تعداد 569 مورد (44 درصد) از سرطان‌ها در زنان و 708 مورد (55 درصد) از سرطان ها در مردان رخ داده است.

وی با بیان اینکه میزان بروز استانداردشده سنی سرطان در کل جمعیت کشور، 173.48 درصد در هزار نفر بوده است، ادامه داد: میزان بروز استانداردشده‌سنی کل سرطان‌ها در کل جمعیت استان 163.5 درصد در 100 هزار نفر بوده است و از این نظر استان در لیست 14 استان نخست بروز استاندارد شده سنی سرطان قرار دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت کشور را به ترتیب سرطان پستان، پروستات، کولورکتال (روده بزرگ)، پوست و معده اعلام و بیان کرد: شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان شامل پستان، معده، پوست، مری و کولورکتال بوده است.

وی افزود: در حالیکه شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان کشور شامل پروستات، پوست، معده، کولورکتال و مثانه بوده این مورد در جمعیت مردان استان شامل معده، پوست، کولورکتال، مری و ریه بوده و بررسی نقشه میزان بروز استاندارد شده سنی سرطان‌های شایع در مردان حاکی است که خراسان شمالی در بروز سرطان معده پس از اردبیل با 34.1 درصد رتبه دوم را دارد.

دکتر اکبری، شایعترین سرطان‌ها در جمعیت زنان در کشور و استان را نیز برشمرد و گفت: شایعترین سرطان‌ها در جمعیت زنان کشور نیز شامل پستان، تیروئید، کولورکتال، پوست و معده و این مورد برای زنان در استان پستان؛ معده، پوست، مری و کولورکتال بوده، میزان بروز استاندارد شده سنی کل سرطان های مختلف در زنان استان نیز 142.2 درصد است و در این نقشه نیز استان رتبه بیستم را دارد.

وی اعلام کرد: بررسی نقشه میزان بروز سرطان های شایع در زنان نشان می دهد بروز استاندارد شده سنی سرطان معده در استان پس از اردبیل با 14.7 درصد رتبه دوم را دارد، همچنین سرطان پوست با 13.5 درصد بروز جایگاه 11 کشور را داراست.

وی در پیوستی از اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان سخن گفت و افزود: برای تشخیص زودهنگام باید علائم هشداردهنده سرطان را شناخته و با مشاهده علائم به سرعت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه سرطان‌های سینه، دهانه رحم و روده بزرگ با معاینات پزشکی و آزمایش‌های تکمیلی قابل تشخیص هستند، اعلام کرد: معمولا در مراحل اولیه سرطان علائمی وجود دارد که توجه به آنها به ویژه در افرادی که سابقه فردی یا خانوادگی سرطان دارند، به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند.

وی برخی از این علائم را برشمرد و افزود: تغییر در خال‌های پوستی، زخم های بدون بهبودی در طی دو هفته، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیر طبیعی در ادرار، مدفوع، نوک سینه، بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل از علائم هشدار دهنده‌ای هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به اهمیت انجام غربالگری نیز اشاره و بیان کرد: آموزش و ترویج تشخیص زودرس و انجام غربالگری از اقدامات مهم در برنامه تشخیص سرطان هستند که موجب شناسایی بیماری احتمالی ناشناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مراقبان و کارشناسان سلامت مراکز بهداشتی به اهمیت تشخیص زودهنگام واقف هستند، افزود: مراکز خدمات جامع سلامت آمادگی شناسایی این علائم را دارند.

وی به نقش مهم نهادهای دولتی و حاکمیتی برای پیشگیری و مدیریت بیماری سرطان نیز اشاره و عنوان کرد:  نهادهای دولتی و حاکمیتی با اتخاذ سیاست‌گذاری‌های صحیح و تصمیمات کلان، نقش بسیار پررنگی در کنترل سرطان، پیشگیری و تشخیص زودهنگام، درمان استاندارد، مراقبت‌های حمایتی و تسکینی، مبارزه با عوامل خطرزای سرطان، بالابردن سطح آگاهی و معلومات جامعه دارند.

وی با بیان اینکه همه ما در قبال این بیماری مسئولیم تأکید کرد: نیاز است با مشارکت همگانی و حضور پررنگ رسانه‌ها، سطح سواد سلامت جامعه افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز