ماماهای نمونه استانی با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تجلیل شدند

۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۱۳:۵۶:۲۲
کد خبر: ۱۴۷۱۵۴۸
ماماهای نمونه استانی با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تجلیل شدند
مراسم تجلیل از فعالان حوزه سلامت امروز پرشور بود، محفل گرم فعالان و شاغلان حوزه سلامت امروز با برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما، گرم‌تر از همیشه بود. در این مراسم باشکوه ماماهای نمونه استانی و برخی دیگر از کادر سلامت به پاس زحمات ارزشمندشان لوح تقدیر و هدایای خود را از دستان دکتر جواد شاهین‌فر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان و معاونان وی دریافت کردند تا نمره ای دیگر در کارنامه درخشان خود ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، این مراسم با حضور معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی، معاون درمان، معاون فرهنگی، دانشجویی و معاون بهداشتی دانشگاه و جمعی دیگر از مسئولان و همچنین کارکنان و دانشجوها و شاغلان بخش‌های بهداشت و درمان در تقویم تاریخ حوزه سلامت استان ثبت شد.

مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در آیین گرامیداشت روز جهانی ماما، ترویج فرزندآوری را رسالت کنونی جامعه مامایی ذکر و بیان کرد: تبیین سیاست‌های جمعیتی، امروز به رسالت و وظایف این قشر زحمتکش افزوده شده است.

حجت‌الاسلام فرزانه با اشاره به ۴ بحران جمعیتی در کشور، افزود: تجرد، ناباروری، سقط جنین و پیشگیری از بارداری این ۴ بحران هستند و اگر بتوانیم تنها عامل عدم تمایل به فرزندآوری را حل کنیم از بحران بزرگ جمعیتی عبور خواهیم کرد.

 وی با یادآوری اینکه تبیین فرزندآوری از رسالت‌های ماست، افزود: نیاز است در این راستا برخی ادبیات تغییر کند تا ماهیت آن روشن‌تر شود این موضوع به همراهی عمومی نیز بسیار کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: مامایی از زیباترین شغل‌هاست زیرا در کنار مادر حضور دارد و معجزه خلقت را می‌بیند.

مدیرگروه مامایی نیز در این مراسم از ضرورت تناسب برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متناسب با دانشگاه پیشرو سخن گفت و افزود: شغل مامایی سخت و طاقت فرساست و با وجود اینکه همیشه مشکلات و مسائلی به همراه دارد اما مراقبت‌های مامایی کلیدی برای سلامت مادر، نوزاد و جامعه است و در این مسیر با ایثار و فداکاری گام برمی‌دارند.

زهره عباسی با اشاره به شعار روز جهانی ماما، افزود: این شعار به واسطه ناشناخته بودن بیماری کرونا و بحرانی بودن باروری در تمام جهان، نام‌گذاری شده است زیرا به واسطه شیوع این بیماری شاهد مرگ و میر مادران باردار در دوسال شیوع این بیماری بوده ایم.

وی با بیان اینکه اما در استان خراسان شمالی به واسطه تلاش‌های بهداشت و درمان میزان مرگ و میر مادران کاهش داشته، ادامه داد: میزان مرگ و میر مادران در سال 1400 با 8 در صدهزار از میزان استاندارد کشوری و جهانی کمتر بوده است.

وی ادامه داد: امید داریم با روند مناسب ارائه خدمات و مساعدت ماماها، شاهد صفر شدن این عدد در استان باشیم.

وی در بخشی از مطالب خود مطالبات ماماها را مطرح کرد و همچنین به ضرورت راه اندازی بیمارستان 320 تخت خوابی مادر و کودک بجنورد اشاره و عنوان کرد: با تصمیم و اقدام درستی که انجام شده است، در دسترس‌ترین و بهینه‌ترین بیمارستان تخصصی در این حوزه در مرکز استان ساخته خواهد شد.

دکتر عفتی‌زاده، معاون درمان نیز در این مراسم بخشی از تاریخچه برزگداشت روز ماما را مطرح و بیان کرد: با برگزاری این روز و توجه به جایگاه شغل مامایی میزان مرگ و میر مادران در جهان کاهش پیدا کرده است.

وی مراسم بزرگداشت روز ماما را بستری مناسب برای افزایش آگاهی جامعه و مسئولان دانست که با بهره‌گیری از آن بتوانند سلامت را در جامعه ارتقاء دهند.

معاون بهداشت دانشگاه نیز در این مراسم از اهمیت توجه به قانون جوانی جمعیت و خودمراقبتی سخن گفت و افزود: همه بخش‌های حوزه سلامت باید نسبت به جوانی جمعیت حساس باشند و در این مسیر گام بردارند.

دکتر محمدرضا اکبری ادامه داد: امیدواریم با آموزش بهورزان، مراقبان سلامت و ماماها گامی در جهت افزایش سواد سلامت مردم برداریم و بتوانیم مشارکت‌های مردمی را در همراهی با حوزه سلامت افزایش دهیم.

وی یادآوری کرد: افزایش سواد سلامت، خودمراقبتی و کاهش هزینه‌های درمان را به دنبال دارد و باید فعالیت‌ها و اقدامات به سمت سوق داده شود.

بنابراین گزارش؛ در پایان این مراسم در بخش‌های متعددی از سمیه آراسته، مهسا آل طه، مرضیه احمدی، راضیه ثنایی فرد، زهرا جوادی راد، زینب جعفری، مریم حیدریان، مریم حسین زاده، اکرم حشمتی، پروین خادمی، رقیه رحمتی، نسیم سازش، معصومه صولتی، گلستان عبادی پور، زهرا فائقی، صبا قنبرزاده، صفورا محبتی، طیبه مهدی زاده و زینب ناصری پور به عنوان ماماهای نمونه استانی، جمیله سلطانی، مهدیس مهرابی و ناهید جعفری ماماهای بسیج پزشکی، فاطمه متین نژاد، نسترن نظری، زکیه محزون و مبنا فخر آبادی دانشجویان و اساتید ازدواج کرده در سال گذشته، پری فردی، عصمت ریحانی، کبری سعادتی، مژگان قربان زاده، محمد محمدزاده، معصومه پورسینا، زهرا کریمی، عذری درگاهی، جعفر قنبری، اکرم باقرزاده، محبوبه باقری مراغه، سحر نامیبیان، سمیه داب، هادی قدیمی، طاهره مهرگان و مرضیه محمدزاده به عنوان مربیان مراکز آموزش بهورزی. عفت عابدی کوشکی، سمیه صوفی، راحله محمد دوست شیری، حمزه دولت خواه، سمیه کارآمد، زهرا نورانی، مهدی صادقی مقدم، محمد رختیانی، غلام حسین کوهستانی، حسین جاجرمی و مریم دادجو به عنوان مراقبان سلامت. جواد جعفری، لیلا زارعی، مژگان نامور، احیا محمد ارزمانی به عنوان کارشناسان بهداشت دهان و دندان و زهرا دوستی، اعظم طاهری،کوهی و آزاده قراچورلی به عنوان کارشناسان سلامت روان با دریافت لوح و هدایایی تقدیر و تجلیل شدند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز