تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از مهمترین تهدیدهای پیش رو است

۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۰۸:۴۲:۱۷
کد خبر: ۴۲۰۵۰۰
تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از مهمترین تهدیدهای پیش رو است
مدیر کل حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه باید فکری برای تغییر کاربری این اراضی کرد، افزود: هم اکنون شاهد این هستیم که بسیاری از زمین های کشاورزی در مناطقی همچون شمال کشور تغییر کاربری می یابند و تبدیل به ویلا می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، نگهدار اسکندری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی موجود این است که در کارهایمان جامع نگر نیستیم، ادامه داد: در سال 82 هشدار خشک شدن دریاچه ارومیه داده شد، بطوریکه از یک سو سد برای جمع شدن آب می زنیم و از سوی دیگر باعث خشک شدن نعمت طبیعی همچون این دریاچه می شویم.

وی اظهار کرد: زمانی تلاب جازموریان انبار علوفه بوده است اما هم اکنون تبدیل به یک کانون گرد و خاک شده است و دلیل این امر این است که توجهی به حق آبه نداشتیم.

اسکندریان توضیح داد: در دنیا چهار میلیارد هکتار جنگل و در ایران 14.3 میلیون هکتار جنگل وجود دارد و هر هکتار جنگل 1.5 میلیون تن اکسیژن تولید می کند.

وی با بیان اینکه در دنیا 5.3 هکتار و در ایران 84 هکتار مرتع وجود دارد تصریح کرد: 50درصد گوشت قرمز تولیدی وابسته به مراتع است و تقریبا تمامی دام های سبک کشور وابستگی به مراتع دارند و همچنین هر هکتار مرتع پنج برابر آب را در خود حفظ می کند.

وی با اشاره به اینکه هشت هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که حدود دو هزار گونه از این تعداد دارویی هستند، تاکید کرد: اما اگر تمامی آن ها را به یکدیگر تلفیق کنیم نیازمند مشارکت مردمی هستیم بطوریکه اگر پای هر درخت یک محافظ نیز قرار دهیم بازهم نمی توانیم به خوبی امر محافظت را انجام دهیم بلکه باید امر محاظت را بر عهده خود مردم قرار دهیم.

وی با تصریح بر اینکه میزان آتش سوزی در جنگل ها نیز در حال افزایش است، بیان کرد: در دنیا سالی یک درصد از جنگل ها دچار حریق و در ایران سالی شش هزار هکتار دچار حریق می شود و عامل اصلی آن انسانی بوده است.

مدیر کل حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خاطر نشان کرد: 70 درصد آتش سوزی های اتفاق افتاده در جنگل های زاگرس هستند و حدود 25 درصد نیز در مراتع و جنگل های دست کاشت رخ می دهد.

وی در ادامه در خصوص واگذاری زمین ها نیز گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی، یک میلیون هکتار زمین برای طرح های صنعتی واگذار شده و بطور کلی پنج میلیون هکتار زمین واگذار شده است.

وی همچنین افزود: درصدد هستیم طی برنامه ششم توسعه سه میلیون هکتار از هفت میلیون هکتار کانون فرسایش بادی را کنترل کنیم و 10 میلیون اراضی مرتعی به مردم واگذار می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز