آب باید با نگرش توسعه پایدار مدیریت شود

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۲۳:۰۳:۰۸
کد خبر: ۴۳۰۹۷۹
آب باید با نگرش توسعه پایدار مدیریت شود
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: آب باید با نگرش توسعه پایدار و با کمک همه مردم و مسئولان مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، سید ابراهیم علوی اظهار کرد: حجم منابع آب تجدید پذیر کم و اندک ، روند آلودگی آن فزاینده و پراکندگی زمانی و مکانی بارش نیز با نیاز آبی کشاورزی همخوانی ندارد.

وی افزود: این وضعیت در نواحی خشک تا نیمه خشک تمدن و تمام دستاوردهای انسان را با بحران و چالشی بزرگ مواجه کرده است.

علوی اظهار داشت: آنچه که مدیریت این بحران را مشکل کرده است، مدیریت منابع آب به صورت جزء نگری و با نگرش بی نیازی از مشارکت کارآمد مردم و مسئولان در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری است.

وی تصریح کرد: از طرفی این باور نادرست است که آب کالایی دولتی، یک بار مصرف، بی ارزش و بی انتهاست که دولت موظف است آن را متناسب با نیاز روزافزون و مهار نشده تولید و رایگان توزیع کند.

علوی گفت: حجم منابع تجدید پذیر آب بسیار کم و محدود و ارزش آن برابر با ارزش زندگی است که باید با نگرش توسعه پایدار و با کمک همه مردم و مسوولان مدیریت شود.

وی افزود: بر مبنای همین نگرش تدوین و اجرای طرحهای کلان مدیریت منابع آب در خراسان شمالی از چندین سال قبل در دستور کار مسوولان قرار گرفته و در برنامه های دوم، سوم و چهارم توسعه کشور شش سد با مجموع توان تنظیم و کنترل سالانه ١۶۵میلیون متر مکعب در این استان ساخته شده است.

علوی اضافه کرد: میانگین بارش سالانه برف و باران در خراسان شمالی ٢٩۴میلیمتر است و حجم منابع آب تجدید پذیر استان سالانه دو میلیارد و ۴٢٠میلیون متر مکعب برآورد شده که یک میلیارد و ۶٣٠میلیون متر مکعب از این مقدار آبهای سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: شش سد ساخته شده در این استان شامل سدهای شیرین دره، شیروان، اسفراین، چری، شورک و گلول توان تنظیم حدود ١٠درصد آبهای سطحی استان را دارند و برای افزایش کنترل آبهای سطحی این استان احداث چند سد دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز