برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در آستانه هفته دولت تشریح شد

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۱۴:۳۹:۴۱
کد خبر: ۴۴۸۷۱۸
برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در آستانه هفته دولت تشریح شد
رئیس اداره‌کل میراث فرهنگی استان خراسان شمالی از برنامه‌های جدید این اداره در سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمد سویدانلویی با اشاره به برنامه‌های در پیش رویِ این اداره و با بیان بهره‌برداری از پنج پروژه‌ی جدید در هفته دولت به ایسنا گفت: در سه ساله‌ی روی کار آمدن دولت جدید، فعالیت‌های خوبی در هر سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان انجام شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاوش و گمانه‌زنی هشت محوطه و سه فصل کاوش باستانی مشترک با دیگر کشورها در محوطه‌ی چلو اشاره کرد.

او ادامه داد: همچنین قرار است ۹ بنای تاریخی استان از جمله «آیینه‌خانه مفخم»، «کاروانسرای رباط قره‌بیل»، «معبد اسپاخو»، «گرمابه جاجرم»، «گرمابه فاروج»، «قلعه جلال‌الدین» و... تا حدود دو ماه دیگر توسط صندوق احیاء سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شود.

سویدانلویی افزود: اداره میراث فرهنگی این استان برنامه دارد تا آبان‌ماه امسال، ‌ در محوطه «تپه ارگ نادری» شیروان، با همکاری هشت نفر از هیات کشور چین، عملیات گمانه‌زنی انجام دهد و همچنین ۶ کاوش بین‌المللی نیز در سطح استان انجام خواهد شد. همچنین در این مدت ۳۰ اثر را در سطح استان به ثبت رساندیم که ۲۷ اثر دیگر هم پرونده‌شان تشکیل شده است و منتظر ثبت هستند.

رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان شمالی، با مدنظر قرار دادن صنعت گردشگری این استان، ‌اظهار کرد: در سال گذشته توانستیم بیش از ۱۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق ملی برای تاسیسات گردشگری و بهبود ظرفیت صنعت هتلداری استان تسهیلات بگیریم. همچنین قرار است در هفته دولت از «مجموعه تفریحی توریستی داریوش» بجنورد که بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است، بهره برداری شود. علاوه بر این، ۲۲ تقاضا برای راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی در سطح استان داشته‌ایم که قرار است در طی فرایندی برای اقامت گردشگران آماده شود.

سویدانلویی در ادامه به وضع صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: همچنین در حوزه‌ی صنایع دستی، که ۵۱ رشته‌ی فعال را در اختیار داریم، اقدامات خوبی انجام داده‌ایم که از آن‌ها می‌توان احیای دو صنعت «حجاری روی سنگ» و «مسگری» اشاره کرد که در حال از بین رفتن بودند. ۳۲ اثر صنایع دستی نشان مرغوبیت کالا گرفته‌اند و چهار نمایشگاه سراسری صنایع دستی نیز در مرکز استان دایر شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز