رئیس اداره توسعه تعاونی‌های خراسان‌شمالی ؛

نارضایتی تعاونی‌های مرزنشین خراسان‌شمالی از وضعیت صدور کارت‌های الکترونیک

۱۳۹۵/۰۶/۱۳ - ۱۵:۳۲:۱۲
کد خبر: ۴۵۴۶۵۵
نارضایتی تعاونی‌های مرزنشین خراسان‌شمالی از وضعیت صدور کارت‌های الکترونیک
رئیس اداره توسعه تعاونی‌های خراسان‌شمالی گفت: 99 درصد از تعاونی‌های مرزنشین استان از وضعیت صدور کارت‌های الکترونیک خود گلایه مند هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، هاشم حیدرزاده با اشاره به اینکه موضوع الکترونیکی شدن کارت‌های تعاونیهای مرزنشین از سال 91 مطرح شده است، افزود: اما هنوز تعداد زیادی از کارت‌ها برای اعضای تعاونی‌ها صادر نشده یا اگر صادر شده به دست آن‌ها نرسیده است.

وی با بیان اینکه موضوع الکترونیکی شدن کارت‌های تعاونی‌های مرزنشین به دنبال الکترونیکی کردن صادرات و واردات انجام شد، ادامه داد: این امر مشکلاتی را برای اعضا و تعاونی‌های مرزنشین به وجود آورد.

حیدرزاده اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح، تعاونی‌ها تعداد اعضای خود را در قالب لیستی به بخشداری اعلام و بعد از تایید، سهمیه ارزی مورد نظر به آن‌ها تعلق می‌گرفت، اما بعد از اجرای این طرح، سهمیه مورد نظر فقط به ازای کارت‌های صادر شده تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: از زمان ثبت نام اعضای شرکت تعاونی تا زمان صدور کارت، زمان زیادی طول می‌کشد و این امر سبب شده تا سهمیه ارزی شرکت تعاونی‌ها نیز کاهش یابد که این امر در صادرات و واردات کالا نیز تاثیرگذار است.

این مسئول توضیح داد: علاوه بر آن عضو تعاونی مرزنشین برای صدور کارت، تمدید و یا تعویض آن نیز مبلغی را پرداخت کند و از آنجایی که این افراد از توان مالی خوبی برخودار نیستند، پرداخت این مبالغ برای آن‌ها هزینه بر است.

وی گفت: تاکنون حدود 38 هزار کارت صادر شده که از این تعداد حدود 29 هزار کارت به دست اعضاء رسیده است.

رئیس اداره توسعه تعاونی‌های خراسان‌شمالی در ادامه مالیات را یکی دیگر از مشکلات تعاونی‌های مرزنشین بیان کرد و افزود: تعاونی‌های مرزنشین برای وارد کردن کالا 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 29 درصد مالیات تکلیفی پرداخت می‌کنند، این درحالیست که طبق قانون(ماده 133 قانون) تعاونی‌های روستایی از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از این تعاونی‌ها مالیات اخذ می‌شود، توضیح داد: تعاونی‌های مرزنشین کاملا روستایی هستند، اما به دلیل اینکه در قانون صحبتی از تعاونی‌های مرزنشین نشده این تعاونی‌ها مجبور به پرداخت آن هستند و نمایندگان در حال پیگیری برای حل این مشکل هستند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه خراسان‌شمالی دارای حدود 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است، ادامه داد: 17 تعاونی مرزنشین در این استان به ثبت رسیده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز